Weer wakker door nachtvluchten vanaf Maastricht Aachen Airport?

Vliegtuigen die tot 2 uur ‘s nachts mogen landen en vanaf 5 uur in de ochtend opnieuw opstijgen. Het is een scenario dat weer de kop opsteekt bij Maastricht Aachen Airport (M.A.A.). En dit als gevolg van nieuwe voorschriften binnen de Nederlandse luchtvaart richting 2050.

Klimaat- en andere regels noopt de luchtvaart na te denken hoe het verder moet met de luchthaven van Schiphol. Mag ze groeien tot 800.000 vluchten of gaat men over tot spreiding over de regionale luchthavens? In deze laatste optie komt Maastricht in beeld met 30.000 vluchten, een verdubbeling van vandaag. En dan zou de huidige landingsbaan tenvolle worden benut. Momenteel vliegen Corendon en Ryanair vanaf M.A.A. naast divers cargomaatschappijen. 

In de jaren ‘90 wilde men ook overgaan tot nachtvluchten. Dat stuitte toen op veel protest van de omwonenden en ging na uitspraak bij de rechtbank niet door.

Lanakens burgemeester Marino Keulen: “Er moet dan opnieuw een openbaar onderzoek plaatsvinden. Het gemeentebestuur zal dan haar ongenoegen kenbaar maken, net als de directe omwonenden, vermoed ik.”

Straks 30.000 vluchten op M.A.A?
Jempi Welkenhuyzen Straks 30.000 vluchten op M.A.A?



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.