Spoorlijn Lanaken-Maastricht wordt uit exploitatie genomen

Er vertrok amper één trein vanuit Lanaken sinds 2011.
Jempi Welkenhuyzen Er vertrok amper één trein vanuit Lanaken sinds 2011.
De spoorlijn Lanaken-Maastricht wordt door Infrabel uit exploitatie genomen. Volgens een recente studie heeft de lijn geen toekomst meer. De lijn Lanaken-Maastricht maakt deel uit van de zogenaamde spoorlijn 20. In 2011 werd er nog een railport aangelegd als alternatief voor het vervoer langs de weg. 

De spoorlijn Lanaken-Maastricht kwam aanvankelijk op vraag van papierfabrikant SAPPI, maar toen die geen interesse meer had, zette men het project toch door met als doel het zwaar vervoer van de weg te halen. Kostprijs: 33 miljoen euro. Door de goedkopere dieselprijzen bleven de vrachtwagens echter rijden en stond het traject ten dode opgeschreven. Zeker nadat men in Nederland besliste om de spoorlijn niet meer aan te sluiten op het hoofdspoorwegnet.

“Een deel van die lijn blijft voorbehouden voor de sneltram”, aldus burgemeester Marino Keulen (Open Vld). “Ook de zogenaamde ‘Albertterminal’ blijft beschikbaar.”

Die ruimte wordt intussen gebruikt als stapelplaats voor baksteenfabrikant Wienenberger en transportbedrijf Meers vervoert er zand in bulk.