Een wegwijzer van verschil (dankzij Wetteren)

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN LAARNE

Laarne zoekt alternatieven voor het zware verkeer van Wetteren richting R4.
DVL Laarne zoekt alternatieven voor het zware verkeer van Wetteren richting R4.
Laarne slikt al jaren zwaar verkeer dat vanuit Wetteren richting R4 en E17 rijdt. De gemeente probeert oplossingen te zoeken voor dit probleem en kan daarbij rekenen op Wetteren dat het verkeer niet langer gericht door Laarne jaagt.

"In overleg met Wetteren werden de wegwijzers naar de R4 aan het begin van de Schoorstraat verwijderd. Er zijn ook plannen om de Schoorstraat die verder leidt naar de Broekstraat en Mellestraat te verbieden voor vrachtverkeer boven de 3,5 ton. Hiermee toont onze buur haar intentie om het vrachtverkeer niet langer langs Laarne naar de R4 te loodsen", zegt burgemeester Ignace De Baerdemaeker (Open Vld). "Daardoor zijn we erin geslaagd om de Broekstraat en de Mellestraat te ontlasten van vrachtverkeer afkomstig van Stookte."


"Vorig jaar verboden zowel Melle als Destelbergen het vrachtverkeer vanuit Stookte richting E40. Wij willen een spreidingsplan in drie stromen: langs Kapellendries via de Colmanstraat en Rivierstraat naar E17, langs de brug en de Zuidlaan naar de E40 en langs de Broekstraat en Mellestraat in Laarne naar de R4", zegt Gerda Van Hulle (CD&V). "Een oplossing is een rechtstreekse verbinding van Stookte naar de E40 maar hiervoor is een tweede Scheldebrug nodig. Helaas is de piste van een bijkomende noordverbinding naar de R4 volledig verlaten. Dit is nochtans de enige manier om Kapellendries, Colmanstraat, de omgeving van de huidige brug en de gemeentewegen leefbaar te houden", aldus Van Hulle.


"Een tweede brug over de Schelde in Wetteren is een mogelijke oplossing om vrachtverkeer op de Laarnse wegen in te perken", zegt Hilde Nobels (N-VA). Sp.a/Groen is duidelijk: "Het kan hoegenaamd niet de bedoeling zijn dat Laarne de verkeersstroom vanuit Wetteren moet opvangen. Een tweede Scheldebrug mag ook geen negatieve impact hebben op de leefbaarheid in Laarne. De bestaande ontsluiting via Provinciebaan en Colmanstraat in Kalken biedt momenteel de enige mogelijke oplossing die qua infrastructuur de capaciteit aankan van mogelijk zwaar vervoer", zegt Luc Van Meensel van het progressieve kartel.


(DVL)