Vier jaar nadat Joeri verminkt raakte bij dodehoekongeval wordt kruispunt veiliger gemaakt

Burgemeester Francis Benoit (CD&V) , schepen Francis Watteeuw (sp.a) en  Jeroen Dujardin (fractievoorzitter N-VA) op de foto bij Joeri en Tony Verbeeck, en Christophe Vanderplancke, die enkele maanden geleden een actie organiseerde om aan te dringen op een snelle heraanleg van het kruispunt.
Francis Benoit Burgemeester Francis Benoit (CD&V) , schepen Francis Watteeuw (sp.a) en Jeroen Dujardin (fractievoorzitter N-VA) op de foto bij Joeri en Tony Verbeeck, en Christophe Vanderplancke, die enkele maanden geleden een actie organiseerde om aan te dringen op een snelle heraanleg van het kruispunt.
Op dinsdag 23 april starten de werken aan het kruispunt van de R8 met de Brugsesteenweg in Kuurne. Alle hoeken van het kruispunt worden aangepakt, niet enkel de hoek aan telecom- en elektronicawinkel Tiger Experience, waar het eerst sprake van was. Ook de andere drie hoeken, aan garage Devos-Capoen in Kuurne en aan Volvo Cars Novabil en carwash Wash Box in Kortrijk worden meteen ook onder handen genomen.

De kruispunten worden veiliger gemaakt voor fietsers en voetgangers. De fietspaden ter hoogte van de kruispunten zullen gescheiden worden aangelegd van de rest van de rijweg. De verkeerslichten zullen zo afgestemd worden dat fietsers en voetgangers eerst groen licht krijgen en kunnen oversteken, en pas daarna zal gemotoriseerd verkeer mogen vertrekken. Op die manier worden conflicten met rechtsafslaand verkeer en dus ook dodehoekongevallen vermeden. In de middenberm van de R8 (kant Harelbeke) wordt een voetpad aangelegd om de R8 over te steken.

Pijnlijke herinneringen

De timing is best bijzonder, het is dinsdag immers precies 4 jaar geleden dat Joeri Verbeeck uit Heule zwaargewond raakte bij een dodehoekongeval. “Het is echt jammer dat het zólang heeft geduurd voor de heraanleg werd ingepland”, vertellen Joeri en zijn papa Tony Verbeeck. “Intussen is er zelfs nog een dodelijk ongeval geweest dat had vermeden kunnen worden.” Het gezin vermijdt het kruispunt zoveel mogelijk. “Het brengt te veel pijnlijke herinneringen terug”, zegt Tony. “Ik weet nog te goed hoe ze die bewuste donderdagavond bij ons langskwamen om het slechte nieuws te vermelden. Maar nu de werken starten, ga ik wél langsgaan om te kijken hoe de werken vooruitgaan. We hopen maar één ding: dat het veilig wordt voor fietsers en voetgangers.”

Omslachtige procedure

Burgemeester Francis Benoit (CD&V) is ook opgelucht dat de werken eindelijk starten, maar blijft teleurgesteld dat de werken 4 jaar op zich hebben laten wachten. “Het voelde soms aan alsof we 4 jaar lang net als Don Quichot tegen molens hebben moeten vechten. Dergelijke procedures zijn veel te omslachtig, dat kan eigenlijk niet.” Tijdens de werken wordt de N50 geknipt. Op de R8 kan enkel rechtdoor gereden worden, aan een tijdelijke snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur. De werken zullen 6 weken duren




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Nick Desmet

    De R8 moest al lang afgewerkt zijn met het geld van de voorstudies van de ring van Antwerpen kon dat zeker zelfs met gouden vangrails.