Helling scheepswerf te onveilig

VOORLOPIG GEEN BOTEN MEER IN OF UIT WATER TOT RENOVATIE

De historische scheepshelling is te onveilig en dus buiten dienst.
Foto's Kristof Pieters De historische scheepshelling is te onveilig en dus buiten dienst.
Na een vernietigend veiligheidsrapport mag de historische scheepshelling in Rupelmonde niet meer gebruikt worden. Hierdoor kunnen er voorlopig geen schepen meer in of uit het water worden gehesen. Een serieuze domper voor vzw Tolerant . De gereconstrueerde houten hengst Pegasus zou normaal volgende week het ruime sop kiezen. De restauratiewerken kunnen makkelijk anderhalf jaar aanslepen.

De helling in Rupelmonde is een overblijfsel van de vroegere scheepswerf Chantier Naval de Rupelmonde (CNR). Na het faillissement werd het grootste deel van de werf woongebied, maar ongeveer een derde van de vroegere helling bleef bewaard om historische schepen te kunnen herstellen. De gemeente bouwde hiervoor een loods die wordt uitgebaat door de vzw Tolerant. De voorbije jaren werden al heel wat historische schepen gerestaureerd.


De komende maanden zal de werking van de vereniging echter op een laag pitje komen te staan. De scheepshelling werd namelijk afgekeurd na een grondig veiligheidsonderzoek.

Kristof Pieters

100.000 euro

"De helling is in eigendom van de gemeente en de bediening ervan gebeurt door gemeentepersoneel", zegt burgemeester Jos Stassen (SamenVoorKruibeke). "Om die reden hebben we eens een veiligheidsanalyse laten maken en het rapport dat we kregen liet geen twijfel mogelijk: er is een reëel veiligheidsrisico. Meer bepaald de motor en de aandrijfriem van de scheepskarren zijn er slecht aan toe. Het rapport is ronduit vernietigend. We hebben daarom besloten om de helling met onmiddellijk ingang buiten bedrijf te stellen. We zijn als gemeente immers verantwoordelijk."


De gemeente wil de helling bewaren, maar dan zijn er wel grote investeringen nodig. De meest noodzakelijke werken zouden al snel 100.000 euro kosten. "We hebben hiervoor aangeklopt bij de provincie", vervolgt de burgemeester. "Zodra we een subsidiebelofte krijgen, kunnen we verder. Desnoods kan de gemeente ook prefinancieren, maar dan moeten we wel zeker zijn dat we niet alleen de kosten moeten dragen. Het gaat immers om een scheepshelling die niet alleen voor onze gemeente belang heeft maar voor heel de regio en eigenlijk tot ver daarbuiten."


Bij vzw Tolerant begrijpen ze de beslissing. "Veiligheid komt natuurlijk voorop, maar het is voor de werking van onze vereniging wel een groot probleem", zegt voorzitter Leo Maes. "Normaal zou het gereconstrueerde houten schip Pegasus volgende week te water worden gelaten. We hopen hiervoor nog een éénmalige uitzondering te krijgen. Gelukkig is er een goede samenwerking met enkele andere historische werven zoals die van Baasrode en Arnemuiden. De mosselhengst D'n Bruinen zal bij die laatste in september in herstelling gaan. Voor onze vrijwilligers betekent dat wel grote verplaatsingen en ook al het materiaal moet mee."

Anderhalf jaar werk

Maes verwacht in september nieuws over de subsidies in het kader van een plan voor plattelandsontwikkeling. "We willen de helling dan volledig moderniseren en de sporen doortrekken tot aan de loods. Die werken zullen pas eind 2018 of begin 2019 klaar zijn en tot die tijd zal het behelpen worden."