Zelfs scooters mogen geen tergend trage fietsers inhalen in fietszone: “De wet is de wet”

Leerkracht Vincent Vandorpe klaagt rare kronkels in regelgeving aan

Vincent Vandorpe op zijn scooter, bij het binnenrijden van de fietszone in de Doorniksestraat. Vanaf daar mag hij geen fietsers meer inhalen, hoe traag die ook rijden.
Henk Deleu Vincent Vandorpe op zijn scooter, bij het binnenrijden van de fietszone in de Doorniksestraat. Vanaf daar mag hij geen fietsers meer inhalen, hoe traag die ook rijden.
De regelgeving in de fietszone in Kortrijk heeft vreemde gevolgen. Zo mag je er als fietser bijvoorbeeld altijd een traag fietsende bomma inhalen. Maar een scooter moet achter de bomma blijven omdat een scooter een motorvoertuig is. “Absurd”, vindt leerkracht Vincent Vandorpe (50), die met een scooter rijdt en door de politie op de vingers werd getikt omdat hij een trage fietser inhaalde. “De regelgeving is voor verbetering vatbaar”,  geeft schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a) toe. “Maar de wet is de wet. We gaan wel proberen om de wet te laten aanpassen.”

Vincent Vandorpe uit Kuurne, leerkracht in de school Bemok op Walle in Kortrijk, doorkruist elke werkdag met zijn scooter de fietszone in het stadscentrum om naar de school te gaan en terug. Zijn verbazing was groot toen hij maandagavond in de Doorniksestraat door een motoragent werd aangemaand om halt te houden. “Hij wees me er op dat ik met mijn scooter, die maximum 25 kilometer per uur haalt, geen fietsers mag inhalen in de fietszone, wat ik toen net gedaan had”, zegt de leerkracht. “Ik dacht dat enkel auto’s geen fietsers mogen inhalen in de fietszone. Maar ik mag dat dus ook niet, met mijn scooter. Absurd! Waarom is er daar nooit deftig over gecommuniceerd? Het is wat mij betreft zuiver om mensen te pakken en geld af te troggelen (overtreders krijgen een boete van 58 euro, red.). Al bleef het voor mij gelukkig wel bij een laatste waarschuwing.”

Het is bij het haar gegrepen. Het is wat mij betreft zuiver om mensen te pakken en geld af te troggelen.

Vincent Vandorpe

Tergend traag

De leerkracht vindt de regelgeving onredelijk. “Zo had ik dinsdagochtend in de fietszone een fietser voor mij, die aan 7 kilometer per uur reed, van de Budabrug tot op de Grote Markt. Plaats zat om op een veilige manier die fietser in te halen, maar dat mag ik dus niet. Dinsdagavond was het weer van dat, toen twee meisjes voor mij erg traag fietsten. Als het zo verdergaat, zal ik telkens tien minuten eerder moeten vertrekken thuis om op tijd op mijn werk te raken. En de kleine ring rond Kortrijk (R36) kan ik niet nemen, want dat is een hele omweg op mijn scooter. Hoe zit het trouwens met elektrische fietsen en e-steps? Mogen die wel andere fietsers inhalen?”

Auto’s moeten verplicht achter fietsers blijven in de fietszone. Dat is ook het geval voor alle motorvoertuigen zoals vrachtwagens, bussen, taxi’s, moto’s, bromfietsen en scooters. Elektrische fietsen, e-steps en speedpedelecs vallen niét onder die categorie. Die mogen elkaar en andere gewone fietsen wél inhalen in de fietszone.
Henk Deleu Auto’s moeten verplicht achter fietsers blijven in de fietszone. Dat is ook het geval voor alle motorvoertuigen zoals vrachtwagens, bussen, taxi’s, moto’s, bromfietsen en scooters. Elektrische fietsen, e-steps en speedpedelecs vallen niét onder die categorie. Die mogen elkaar en andere gewone fietsen wél inhalen in de fietszone.

Ik begrijp die man. Ik vind persoonlijk ook dat bromfietsen, motors en scooters fietsers zouden mogen inhalen in de fietszone, als dat veilig gebeurt. Maar het mag niet omdat de wet het niet toelaat. De wet is nu eenmaal de wet.

Schepen Axel Weydts

Fietsberaad Vlaanderen

Schepen Axel Weydts vindt de verzuchtingen van Vincent Vandorpe terecht. “Ik begrijp die man. Ik vind persoonlijk ook dat bromfietsen, motors en scooters fietsers zouden mogen inhalen in de fietszone, als dat veilig gebeurt. Maar het mag niet omdat de wet het niet toelaat. De wet is nu eenmaal de wet. Omdat de regelgeving voor verbetering vatbaar is, kaarten we het wel aan. We doen dat via het Fietsberaad Vlaanderen. Dat kenniscentrum voor fietsbeleid is de schakel tussen lokale besturen en de Vlaamse overheid. Zo kunnen we de wet misschien laten aanpassen”, zegt Weydts. Maar tot dan mogen auto’s en alle andere motorvoertuigen fietsers niet inhalen in de 74 fietsstraten in hartje Kortrijk en er bovendien niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Elektrische fietsen, e-steps en speedpedelecs vallen echter niét onder de categorie motorvoertuigen. “Want bestuurders van elektrische fietsen en speedpedelecs moeten ook zelf nog trappen”, zegt schepen Weydts. “En e-steps worden, als ze op de weg komen, als fietsen gezien. Zij mogen dus elkaar en andere gewone fietsers wél inhalen in de fietszone.”




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Frank Vermeulen

    Dan gaan ze toch de borden moeten aanpassen. Het bord zegt, auto moet achter fietser blijven. Volgens het verkeersreglement is een auto een gemotoriseerd voertuig met drie wielen of meer. Bij mijn weten, behalve één uitzondering, heeft een scooter en een motor maar twee wielen. Dus mag het wel!!!!!

  • Dirk Hombecq

    Waarom al dat kabaal voor de fietsstraten in hartje van de stad....Neen zelf de fiets of rijdt met jullie auto buiten de fietsstraten is dat nu zo moeilijk...vroeg of laat zal de auto in geen enkele stad nog mogen rijden

  • Kurt Vancompernolle

    Zeeeeeer goed voor het milieu!!!!!

  • Lore Kluwer

    Amai, tien minuten eerder moeten vertrekken.

  • piet devlieger

    Gewoon belachelijk, die fietszones : traagrijdende fietsers en daarachter auto's in 1e versnelling aan 10km/h. 1e versnelling, dus veel lawaai, hoog toerental dus veel meer uitstoot dan vroeger. Over hetzelfde traject doet die auto aan 10km/h dan ook nog driemaal zo lang als aan 30km/h die een versnelling hoger kan en dus minder utistoot. Dus 3X zolang meer uitstoot. Maar ... de wet is de wet dus de longen van de fietsers, de bakfietskinderen en de omwonenden moeten het maar accepteren.