Vijf straten krijgen trajectcontroles

Gewestwegen N43, N8 en N50 hebben prioriteit

Er komen uiterlijk tegen 2018 trajectcontroles in zeker vijf straten in Groot-Kortrijk. De gewestwegen N43, N8 en N50 hebben prioriteit. Zo'n controle meet de gemiddelde snelheid. Wie te snel rijdt, krijgt een boete. "Het is effectiever dan flitspalen", vindt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a).

De Moeskroensesteenweg (N43) in Aalbeke staat met stip genoteerd voor een trajectcontrole, op een strook tussen de brug met de autosnelweg E403 en de grens met Moeskroen.


Slimme camera's fotograferen telkens aan het begin en einde van zo'n controle op beide rijstroken voertuigen.


Waarna een computer de gemiddelde snelheid berekent en chauffeurs in overtreding beboet. Een trajectcontrole kan echter niet zomaar op de N43. De werkgroep mobiliteit van Beweging.Net in Aalbeke en de stad Kortrijk kijken eerst om de snelheidszones op de N43 te vereenvoudigen.


En een trajectcontrole kan er verder nuttig zijn om met camera's het naleven van een tonnagebeperking na te gaan.


Er is vraag naar een tonnagebeperking omdat er sinds de grenscontroles op de autosnelweg E17 aan de Franse grens duidelijk meer zwaar verkeer op de N43 zit. "Maar zo'n tonnagebeperking is wel niet zaligmakend. Want we moeten altijd lokaal verkeer blijven gedogen naar onder meer Houtimport Vandecasteele en de dakpannenfabriek van Wienerberger", nuanceert schepen Axel Weydts (sp.a) wel.

Overheid wil financieren

Het blijft niet beperkt tot de N43 alleen. "We willen ook trajectcontroles op de Meensesteenweg (N8) tussen Kortrijk en Bissegem en de Doornikserijksweg (N50) tussen 't Hoge en de grens met Dottenijs", stelt schepen Weydts. "Al is de N50 nog niet zeker, want de verkeersintensiteit is er niet zo hoog." De stad Kortrijk had al contact met Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) om de trajectcontroles mogelijk te maken, want het gaat telkens over gewestwegen. Over de kostprijs is wel nog niets bekend.


"Maar minister Weyts heeft geen bezwaar om de trajectcontroles mee te financieren", verduidelijkt burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open Vld). "Want de camera's met nummerplaatherkenning zullen sowieso ook door de politie ingezet worden in de strijd tegen grenscriminaliteit", aldus Van Quickenborne. De ANPR-camera's zullen in dat kader onder meer geseinde voertuigen kunnen herkennen.

Rekkemsestraat

De stad Kortrijk wil ook zelf enkele trajectcontroles financieren. Op eigen wegen, waar de snelheid te hoog ligt en het risico op ongevallen hierdoor groter is.


"We plannen een trajectcontrole in de Sint-Katharinastraat tussen Heule en Sente", zegt schepen Axel Weydts. "Er komt ook zo'n controle in de Rekkemsestraat in Marke. Ik sta achter zo'n controles omdat die beter zijn dan flitspalen. Want bestuurders remmen aan een flitspaal en trekken daarna weer op, waardoor het effect van een flitspaal erg lokaal is. Trajectcontroles hebben veel meer effect", aldus Weydts. De trajectcontroles komen er in de loop van 2017 of uiterlijk in 2018. Een precieze timing is er nog niet.