Storm van kritiek op duurder parkeren in Kortrijk: “Dit is poging om verliezen van Parko toe te dekken”

schepen Axel Weydts
Henk Deleu schepen Axel Weydts
Er is een storm van kritiek na de beslissing om de parkeertarieven vanaf augustus fors te verduren in Kortrijk. Volgens voorzitter van het parkeerbedrijf Kortrijk (Parko) en schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a) is klagen niet de goeie aanpak. “Men zou beter in de verf zetten dat Kortrijk bij de goedkoopste steden van Vlaanderen blijft”, stelt Axel Weydts. Wie wat meer diepgang wil over het nieuwe parkeerbeleid vanaf augustus: alle tarieven en grafieken staan onder het artikel.

‘Idioten, dieven, onnozelaars, schandalig, Kortrijk stelt als winkelstad niets meer voor’… de reacties zijn niet mals. Het nieuws vrijdag dat parkeren in Kortrijk vanaf augustus fors duurder wordt, sloeg bij veel mensen in als een bom. Binnen de kleine ring wordt voor kortparkeren op straat alles KOR1 en schieten de tarieven straks de lucht in met bijvoorbeeld van 1,40 naar 2 euro voor een uur. De naheffingen stijgen en gaan van 25 naar 30 euro voor betalende en shop & go plaatsen. Ook parkeren achter slagboom wordt duurder en gaat bijvoorbeeld van 2 naar 3 euro voor twee uur. Unizo vreest schade voor de Kortrijkse binnenstad. “De stad zet alle zeilen bij om via Parko auto’s te viseren. Kortrijk heeft al het imago van een boetestad. Dat imago wordt nu nog eens extra kracht bijgezet”, zegt Gudrun Bekaert, voorzitter van de ondernemersorganisatie in Kortrijk. “Klanten en ondernemers uit de binnenstad betalen de rekening. Het neigt naar een verkapte belasting. Het bruusk verhogen van de parkeertarieven is een regelrechte bedreiging voor ons centrum. We jagen de klanten opnieuw schrik aan. Terwijl we juist dankbaar moeten zijn dat de mensen nog lokaal willen consumeren in ons centrum.”

Unizo-voorzitter Gudrun Bekaert, van Descaplant op Overleie
Henk Deleu Unizo-voorzitter Gudrun Bekaert, van Descaplant op Overleie

Beslissing van voltallig schepencollege

Schepen Weydts vindt de reactie van Unizo niet slim: “In plaats van te klagen, zou men beter in de verf zetten dat Kortrijk bij de goedkoopste steden van Vlaanderen blijft om te parkeren. Dat zou pas een goede reclame zijn voor onze stad. Bovendien hebben wij als een van de enige steden het eerste uur gratis parkeren achter slagboom. De groene shop & go-plaatsen (gratis maximum 30 minuten parkeren, red.) blijven een succes. En jammer dat Unizo met geen woord rept over onze toezegging om werk te maken van een interventiekaart voor ondernemers, om te parkeren. Die kaart is een vraag van Unizo. Er wordt ook gesuggereerd dat deze beleidskeuzes opgelegd worden door Parko, wat niet klopt. Ze zijn besproken en beslist door het voltallige schepencollege van Kortrijk”, aldus Axel Weydts. Kortrijk wordt bestuurd door een coalitie van Team Burgemeester, N-VA en sp.a.

Benjamin Vandorpe.
Bart Colson Benjamin Vandorpe.

Verliezen toedekken

Ook oppositiepartij CD&V 4.0 is kritisch: “Wat nu verpakt wordt als beleidskeuzes, is een poging om de verliezen van Parko toe te dekken”, zegt woordvoerder Benjamin Vandorpe. “Waar CD&V 4.0 voor waarschuwde, is waarheid geworden. Het wurgcontract voor de huur van de parking onder het winkelcentrum K (in 2017 door Parko overgenomen van Q-Park, red.) zorgt voor een diepe put, waardoor de tarieven exploderen en er geen plaats meer is voor noodzakelijke investeringen, zoals een parking onder het museum Texture (het is geschrapt, red.). Er verrijst nochtans vlakbij een nieuwe woonwijk op Overleie”, aldus Vandorpe. Dat Parko verlieslatend is, ontkent voorzitter en schepen Axel Weydts niet. Volgens hem wordt het verlies van zo’n 800.000 euro per jaar anders gecompenseerd. “Parko blijft geen autonoom gemeentebedrijf en wordt vanaf 2020 een stadsdienst. Wat onder meer betekent dat Parko geen 800.000 euro per jaar voor inname van openbaar domein meer aan de stad zal moeten betalen. Zo zal Parko minstens break-even draaien. De meeropbrengsten van parkeergelden gaan àltijd naar investeringen in verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur”, aldus schepen Axel Weydts.

kortparkeren op straat (KOR1): huidige en nieuwe tarieven
Parko kortparkeren op straat (KOR1): huidige en nieuwe tarieven
kortparkeren in parkings achter slagboom (behalve parking Haven): huidige en nieuwe tarieven
Parko kortparkeren in parkings achter slagboom (behalve parking Haven): huidige en nieuwe tarieven
dagparkeren op straat (KOR2): huidige en nieuwe tarieven
Parko dagparkeren op straat (KOR2): huidige en nieuwe tarieven
huidige en nieuwe naheffingen
Parko huidige en nieuwe naheffingen
bewonerskaarten en abonnementen voor bewonersparkeren achter slagboom: huidige en nieuwe tarieven
Parko bewonerskaarten en abonnementen voor bewonersparkeren achter slagboom: huidige en nieuwe tarieven
stedelijke parkeerkaart, met uitbreiding voor ondernemers: huidige en nieuwe tarieven per jaar
Parko stedelijke parkeerkaart, met uitbreiding voor ondernemers: huidige en nieuwe tarieven per jaar
kortparkeren: vergelijking met andere steden voor 2 uur parkeren
Parko kortparkeren: vergelijking met andere steden voor 2 uur parkeren
kortparkeren: vergelijking met andere steden voor 8 uur parkeren
Parko kortparkeren: vergelijking met andere steden voor 8 uur parkeren
kortparkeren: grafiek die aantoont dat Kortrijk bij de goedkoopste centrumsteden blijft
Parko kortparkeren: grafiek die aantoont dat Kortrijk bij de goedkoopste centrumsteden blijft
bewonerskaarten: vergelijking met andere steden
Parko bewonerskaarten: vergelijking met andere steden



21 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Frank Daels

    Eerst alle mensen naar centrum Kortrijk lokken (K, verlaagde leieboorden, vernieuwde pleinen, horeca, aanpak leegstand winkelstraten) om daarna het geld uit hun zakken te halen met parkeergeld. Of denken ze echt dat ze hun inkomsten bij fietsers en wandelaars zullen halen ?

  • Johny Lotthior

    Duidelijk: vlug vlug een "kleine" boodschap doen, binnen 1 uur dan nog, en dan "serieuze" boodschappen doen in Ring Shopping en gezellig de rest van de namiddag doorbrengen.... GRATIS parkeren, niet op de horloge kijken....

  • Dieter Devreeze

    Iedereen die vindt dat parkeren gratis moet zijn: ik stel voor dat ik gewoon mijn wagen gratis op je oprit of gras kom zetten. Een auto neemt 6-10 m² oppervlakte in. Publieke ruimte is publieke ruimte, als je die inneemt door je auto erop te zetten, mag de gemeenschap die publieke ruimte verliest daar een vergoeding voor vragen.

  • Jean-Marie Devos

    Ik woon in een deelgemeente van Kortrijk wij laten Kortrijk totaal links liggen voor onze bootschappen wij hebben Kortrijk niet meer nodig zelfs wij gaan niet meer op restaurant in Kortrijk

  • lucien Noreilde

    zou niet weten wat ge in Kortrijk moet zoeken , vindt alles stap uit aan de ingang zonder 1 cent P geld veilig en vriendelijke ontvangst bovenop