Stad gaat voor zestien autoluwe fietsroutes

Op basis van een enquête met 1.080 fietsers en werk van studiebureau Tractebel legt de stad 16 toekomstige fietsroutes vast. "In 2019-2024 buigen we ons samen met hogere overheden en in overleg met de Fietsersbond over hoe je de foutes veilig kan maken", zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a).

Het volgend stadsbestuur beslist welke autoluwe routes het eerst aan bod komen en maakt budgetten vrij voor ingrepen zoals het beveiligen van kruispunten op de routes. In Kortrijk gaat het over routes van en naar Sente via de Izegemsestraat, tracé van de nooit uitgevoerde N50c en het Astridpark, van en naar Bissegem Noord via de Pyfferoenstraat, Kortrijksevoetweg en Moorseelsestraat, van en naar Wevelgem via de Zonnekesstraat, Vlaswaagplein en Bissegemsestraat, van en naar Lauwe en Marke via de Rekkemse- en Poortersstraat en Marksesteenweg, van en naar Hoog Kortrijk en Moeskroen via Bellegem en Rollegem, van en naar Vives en Kulak via de Boudewijn IX-laan en Gillonlaan, van en naar Lange Munte via de Verriestlaan, Beekstraat en Bad Godesberglaan, tussen Drie Hofsteden en Sionwijk via de Vrede-, Goedendag- en Scheutistenlaan en van en naar Stasegem via de Jan Breydel- en Passionistenlaan en Stasegemsesteenweg. In de rand zijn de assen Gullegem-Heule-Kuurne, Heule-Bissegem-Marke, Gullegem-Haantjeshoek-Pius X, Marke-Hoog Kortrijk-Evolis, Don Bosco-Lange Munte-Zwevegem via de Elleboogstraat en Schaapsdreef, Kooigem-Sint-Denijs en Marke-Bruyningpad het belangrijkst.


(LPS)