Parkeren in Kortrijk vanaf augustus fors duurder

Maatregel moet ondergronds parkeren stimuleren

Schepen van Mobiliteit en Parko-voorzitter Axel Weydts (sp.a)
Henk Deleu Schepen van Mobiliteit en Parko-voorzitter Axel Weydts (sp.a)
Wie in Kortrijk parkeert, tast vanaf 1 augustus dieper in de buidel. Kortparkeren op straat wordt tot 68 procent duurder. Voor ondergronds parkeren is dat 66 procent. “We gebruiken het geld om het beleid bij te sturen en te investeren in verkeersveiligheid en fietsinfrastructuur”, sust schepen van Mobiliteit en Parko-voorzitter Axel Weydts (sp.a). 

Binnen de kleine ring rond Kortrijk (R36) wordt voor kortparkeren op straat alles zone KOR1. Je parkeert op die 1.700 plaatsen vanaf 1 augustus maximum twee uur. Nieuw is dat je na die twee uur niet meer mag verlengen. De tarieven schieten de lucht in (zie tabel). Ook de naheffingen stijgen behoorlijk (zie tabel). Daar staat wel een stevige investering tegenover, om het comfort van de mensen te verhogen. “Alle KOR1-parkeerplaatsen krijgen sensoren en er komen 175 nieuwe parkeerautomaten”, zegt Axel Weydts. “Ze werken zonder tickets. Geef je nummerplaat en tijdsduur in een automaat in en betaal met je bankkaart. Dat is geen nieuw systeem. Ook in Gent zijn er al parkeerzones die zo werken. Verder nieuw: kortparkeren op straat doe je vanaf 1 augustus overal van 9 tot 19 uur. Dat is veel duidelijker. Nu zijn er zones waar je tot 18 uur mag staan, zoals op het Buda-eiland.”

Kortparkeren op straat: de huidige en nieuwe tarieven
Parko Kortparkeren op straat: de huidige en nieuwe tarieven

Kortrijk blijft sowieso één van de goedkoopste wat parkeren betreft, in vergelijking met andere centrumsteden.

Axel Weydts

Uur gratis

De stad hoopt dat de mensen meer voor ondergronds parkeren of bovengronds achter een slagboom gaan kiezen, nu kortparkeren op straat straks duurder is. Maar ook parkeren achter een slagboom wordt duurder, met uitzondering van parking Haven (zie tabel). Het gaat over 3.765 plaatsen in de parkings Veemarkt, K, Budabrug, Broeltorens, Weide, Schouwburg en Houtmarkt, goed voor 1.265.000 inritten per jaar. Hoe leg je aan de mensen uit dat én kortparkeren op straat én parkeren achter slagboom duurder wordt? “De stijging van de parkeertarieven achter slagboom is milder én het eerste uur blijft gratis”, benadrukt Axel Weydts. “Kortrijk blijft sowieso een van de goedkoopste wat parkeren betreft, als je de vergelijking maakt met andere centrumsteden. En: in Kortrijk wordt parkeren achter slagboom minstens 50 procent goedkoper dan straatparkeren. De boodschap is dus: parkeer in een parking achter slagboom. Dan riskeer je trouwens ook geen naheffing.”

Kortparkeren in parkings achter slagboom: de huidige en nieuwe tarieven
Parko Kortparkeren in parkings achter slagboom: de huidige en nieuwe tarieven
Naheffingen:  de huidige en nieuwe tarieven.
Parko Naheffingen: de huidige en nieuwe tarieven.

Blauwe zones weg

Ook dagparkeren op straat (KOR2) wordt duurder (zie tabel). “Om de toenemende parkeerdruk in woonwijken rond het centrum te milderen. Maar het eerste uur blijft gratis en bewonerskaarten blijven geldig”, vertelt Weydts. “We lanceren bovendien nieuwe abonnementen van 80 euro per maand voor dagparkeren op straat. Handig voor ondernemers zonder domicilie op het adres van hun zaak.” Nóg een maatregel vanaf 1 augustus: alle blauwe zones zoals achter het station en rond de Sint-Janskerk verdwijnen. Die worden dagparkeren op straat (KOR2), ook tegen de toenemende parkeerdruk.

Dagparkeren op straat: de huidige en nieuwe tarieven
Parko Dagparkeren op straat: de huidige en nieuwe tarieven

Tweede bewonerskaart

Wat verandert er nog? “Bezoekers mogen overdag tussen 9 en 19 uur op gele bewonersparkeerplaatsen staan. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn voor advocaten in de Paleiswijk, als ze in het Justitiepaleis pleiten”, zegt Weydts. “Ook nieuw: bewoners hebben op een gratis abonnement recht om ’s avonds en ’s nachts tussen 20 en 8 uur in een parking achter slagboom te staan. Bewonersabonnementen om 24 uur op 24 in parkings achter slagboom te staan, worden goedkoper. Een eerste bewonerskaart voor straatparkeren blijft gratis. Wie een tweede bewonerskaart wil, betaalt meer (zie tabel), om het wagenbezit niet te stimuleren.”

Bewonerskaarten en bewonersabonnementen voor parkings achter slagboom: de huidige en nieuwe tarieven
Parko Bewonerskaarten en bewonersabonnementen voor parkings achter slagboom: de huidige en nieuwe tarieven

Beperking

De 286 groene shop & go-plaatsen (gratis maximum 30 minuten parkeren, sensoren gaan na, red.) blijven. Maar personen met een beperking mogen er niet meer onbeperkt (langer dan 30 minuten) op staan. “Tot 60 procent doet dat nu wél, waardoor er te weinig rotatie is op de shop & go-plaatsen”, zegt Axel Weydts. “Ze mogen overdag wél onbeperkt op 417 gele bewonersparkeerplaatsen staan, bovenop de andere 2.000 plaatsen die vrij te gebruiken zijn. We voorzien bovendien 25 extra voorbehouden blauwe plaatsen in het centrum, zoals bijvoorbeeld in de Doorniksestraat, in overleg met de stedelijke adviesraad personen met een handicap (SAPH).”

Interventiekaart

Tot slot nog dit: er komt na jarenlang aandringen van Unizo naast onder meer dokters nu ook een stedelijke parkeerkaart (interventiekaart) voor ondernemers zoals loodgieters en installateurs. “Hun kerntaak moet een service aan huis zijn”, zegt Weydts. De prijs voor een stedelijke parkeerkaart stijgt licht, per jaar (zie tabel).” Weydts benadrukt nog met klem dat er vanaf 1 augustus voor het nieuwe parkeerbeleid in zijn totaliteit eerst een gedoogbeleid van een tot twee maanden zal zijn. Zonder naheffingen, maar met flyers om te verduidelijken.

Stedelijke parkeerkaart (interventiekaart): de huidige en nieuwe tarieven
Parko Stedelijke parkeerkaart (interventiekaart): de huidige en nieuwe tarieven



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tony Taelman

    Eerst parking creëren en dan parking weg nemen. Parking schouwburg staat bijna altijd vol. Parking station is al 3 jaar weg en het zal nog eens 3 jaar duren dat de parking station zal in gebruik zijn. Slim is anders!!!!!!

  • Koen Glorieux

    Er is hier weer maar een iemand de dupe en het is de handelaar . Als die weer zijn zaak moet sluiten staan er weer mensen op straat. Maar daar denken ze niet aan hun postje is voor 4 jaar verzekerd met een schoon loon. We moeten met de fiets naar stad komen maar niet iedereen is zo mobiel !

  • Chris Roose

    En dan gaan ze verwonderd zijn dat kooplustige mensen niet meer naar het centrum komen maar de shoppingcenter buiten de stad gaan bezoeken.

  • Dirk aan 't Goor

    De ambtenaren gaan de winkels kapot of niet meer leefbaar maken met hun altijd maar hogere pesttaksen ,mensen gaan minder kortrijk bezoeken, ze kunnen dan een winkelambtenaar inzetten , als het kalf verdronken is.

  • Peter Demuynnck

    Het probleem is dat Parko in moeilijke papieren zit. Dat weet ik uit goeie bron. Begrijpelijk eigenlijk als je ziet hoeveel controleurs er langs de straten druilen in Kortrijk. Nog duurder? Dit is geen beleid meer. Schaf dan parkeeeplaatsen af en voorzie een deftig alternatief.