Exclusief voor abonnees

Lage emissiezone in Kortrijk verderaf dan ooit: “Ik ben een koele minnaar”

Bevoegd schepen Axel Weydts vindt Kortrijk er te klein voor

Een lage emissiezone in Kortrijk? Die kans is klein.
BELGA Een lage emissiezone in Kortrijk? Die kans is klein.
Het ziet er steeds meer naar uit dat er geen lage emissiezone in de binnenstad van Kortrijk komt. “Ik ben een koele minnaar. Mijn buikgevoel zegt dat Kortrijk er te klein voor is. En we mogen mensen met minder financiële middelen niet zomaar treffen”, zegt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a).

Er namen begin dit jaar 7.220 unieke deelnemers deel aan een online Grote Bevraging in Kortrijk. Hieruit bleek onder meer dat 69,4 procent van de deelnemers vervuilend verkeer weg wil uit het stadscentrum van Kortrijk. Maar dat zal dan de komende jaren wellicht niet via de invoering van een lage emissiezone zijn. Dat bleek maandagavond op de gemeenteraad, waar schepen Axel Weydts zijn persoonlijk standpunt liet doorschemeren. 

“Ik loop er niet warm van”, vertelde hij nadien. “Mijn persoonlijk buikgevoel zegt dat het effect op de luchtkwaliteit in de binnenstad minimaal zal zijn. Stel nu dat we een lage emissiezone invoeren in het gebied binnen de kleine ring rond Kortrijk (R36) of de ring rond Kortrijk (R8). Ik denk dat de uitstoot van uitlaatgassen op de R36 of zelfs de R8 toch tot in de binnenstad zou raken. Ik wil verder mensen die het financieel minder breed hebben niet zomaar treffen. Het zijn net vaak die mensen die een oudere en vervuilende auto hebben. We kunnen het niet maken om hen zomaar te verplichten om een andere wagen te kopen. Dat is niet fair.”

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels via de site en app
  • Lees 4 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • cris Pagnacco

    Oei, onze schepen voelt nattigheid, Commerce draait niet meer zoals het was voor de fietszone, meer moet er niet achter gezocht worden.

  • patrick morel

    We mogen inderdaad mensen die het niet breed hebben bestraffen omdat ze met een oude wagen rijden. Er rijden al minder auto's in de stad maar ik vraag me wel af hoe de uitstoot van een wagen is die aan 15 p/u door een fietsstraat rijdt. Hij is daarvoor toch niet gemaakt.

  • Michel Mahy

    Eindelijk een schepen met verstand in plaats van demagoog te zijn.

  • Coen Geurts

    Groot gelijk, Lez is geen milieu maatregel, enkel poenschepperij. Ik betaal rijtaks om in heel België rond te rijden!

  • Arne Beerens

    @Jan; De E17 is een Europese snelweg met veel transportverkeer. Ieder die recent bij deze snelweg gaat wonen en achteraf vreest voor zijn gezondheid, omdat het verkeer als maar toeneemt, moet wel naïef geweest zijn om dit niet geweten te hebben. Wie voor de jaren 70 er al woonde, ok begrijpelijk. Laten we geduldig wachten op milieu vriendelijke alternatieven in het transport en dit probleem lost zichzelf wel op. Zonder de snelheid te moeten verlagen op een belangrijke verkeersas als de E17.