Kortrijk belt alle 70-plussers in coronatijden: “Nagaan of ze mentaal oké zijn en hulp nodig hebben”

Alle 70-plussers in Kortrijk krijgen een telefoontje
Gemeente Mol Alle 70-plussers in Kortrijk krijgen een telefoontje
De stad Kortrijk belt in coronatijden alle 70-plussers op. Dat zijn er ruim tienduizend. “We gaan na of ze mentaal in orde zijn en of ze hulp nodig hebben”, zegt schepen van Welzijn Philippe De Coene (sp.a). Wie telefonisch niet te bereiken is, krijgt een ‘drempelbezoek’.

De intensieve belronde in opdracht van schepenen Philippe De Coene (sp.a) en Ruth Vandenberghe (Team Burgemeester) werkt als volgt: er wordt gestart met wie ouder is dan 90 jaar en vervolgens wordt per categorie van 5 jaar ‘naar beneden’ gewerkt, tot aan 70 jaar. “Er zijn al 2.226 senioren gebeld, we zijn nu met de 80-plussers bezig”, vertelt De Coene. 

“Die telefoontjes zijn écht nodig. Want de mentale toestand van veel senioren verbetert er niet op, nu ze in coronatijden thuis blijven. Ze zien niemand en dreigen geïsoleerd te raken. Wie telefonisch niet bereikbaar is, krijgt een ‘drempelbezoek’. We zetten daar woonzorgverleners, maatschappelijk werkers en buurtwerkers voor in. Zij blijven buiten staan, aan de drempel. Niet enkel omdat dat zo moet in deze tijden, ook omdat we sowieso voorzichtig zijn. Veel senioren zijn namelijk angstig momenteel en durven gewoon niemand meer binnen te laten. Er waren al 152 ‘drempelbezoeken’, voor wie telefonisch niet te pakken was.”

Ook kwetsbare mensen met een gekende zorgnood krijgen, los van leeftijd, allemaal een telefoontje

Schepen Philippe De Coene
Wie telefonisch niet te bereiken is, krijgt een 'drempelbezoek'
Tony Decruyenaere Wie telefonisch niet te bereiken is, krijgt een 'drempelbezoek'

Hulp nodig

De senioren die telefonisch of via een ‘drempelbezoek’ bereikt worden, krijgen telkens dezelfde vragen: ‘Lukt het om een keer per dag gezond en gevarieerd warm te eten?’, ‘Heb je hulp nodig?’, ‘Doet er iemand boodschappen?’, ‘Heb je een huisdier?’, ‘Zo ja, lukt het om voor je huisdier te zorgen?’ en ‘Zijn er nog andere vragen?’. “Wie daarna nog nood heeft aan een ‘opvolgingstelefoon’, wordt nog een keer opgebeld om nog even te kunnen praten”, vertelt De Coene. “Daar is zeker ook nood aan. Er waren ondertussen al 253 ‘opvolgingstelefoons’. Het zijn trouwens niet enkel de senioren die we opbellen. Ook kwetsbare mensen met een gekende zorgnood krijgen, los van leeftijd, allemaal een telefoontje.”

Er is meer vraag naar maaltijden aan huis. We steken daarom nóg een tandje bij, door nu ook maaltijden van volksrestaurant Vork tot aan huis te brengen

Schepen Philippe De Coene

Maaltijden aan huis

De waardering voor de aanpak is groot en het beleid kan zo gerichter helpen. “Zo stellen we al vast dat de nood aan een boodschappendienst minder urgent is dan verwacht”, vervolgt Philippe De Coene. “Omdat velen niet in staat zijn om zelf deftig te koken. Dat merken we aan de dienst maaltijden aan huis, van Zorg Kortrijk, waar nu al de kaap van 900 maaltijden per leverdag bereikt is. Dat is bijna een verdubbeling in vergelijking met enkele weken geleden. We steken daarom nóg een tandje bij, door ook door koks van het volksrestaurant Vork bereide maaltijden tot aan huis te brengen. Er zal vanaf volgende week een vrij grote keuze zijn. En je hoeft pas de dag voordien te bestellen (tel. 0473/86.26.47). We gaan vijf tot acht bakfietsen inzetten om de Vork-maaltijden tot aan huis te brengen”, besluit Philippe De Coene.

Tot slot: ook de deze week opgestarte dienst afhaalmaaltijden in volksrestaurant Vork in de Doorniksestraat blijft lopen. Er worden nu al zo'n 50 tot 75 afhaalmaaltijden per dag besteld. Dat is meer dan verwacht.