In één maand bijna 27.000 euro aan boetes voor negeren van eenrichting: “Signalisatie nochtans duidelijk”

Gemotoriseerd verkeer dat vanuit de richting van Marke of de Felix de Bethunelaan komt, mag in de Marksesteenweg tot de aansluiting op de Graaf Karel de Goedelaan rijden en geen meter verder. De signalisatie is overduidelijk.
Peter Lanssens Gemotoriseerd verkeer dat vanuit de richting van Marke of de Felix de Bethunelaan komt, mag in de Marksesteenweg tot de aansluiting op de Graaf Karel de Goedelaan rijden en geen meter verder. De signalisatie is overduidelijk.
De politie stelde in een maand 154 pv’s voor het negeren van de eenrichting in de Magdalenastraat en deels de Marksesteenweg op. 139 automobilisten en chauffeurs van (lichte) vrachtwagens, 11 bestuurders van brom- en motorfietsen en 4 fietsers kregen er een boete van 174 euro. Dat maakt samen nu al 26.796 euro aan boetes. Een gewaarschuwd man of vrouw is er dus twee waard. 

De eenrichting in de Magdalenastraat en deels Marksesteenweg, je mag er in de richting van Marke rijden en niet naar kluifrotonde Appel omdat daar werken bezig zijn, geldt sinds 7 oktober. “De signalisatie is er heel duidelijk”, zegt lokaal politiewoordvoerder Thomas Detavernier. “Bestuurders moeten er echt afwijken van hun rijlijn om het verbodsbord te negeren. Vandaar dat we sinds de start van de eenrichting repressief aan het optreden zijn.”

Afspraken?

We herhalen voor alle duidelijkheid nog eens de afspraken. Gemotoriseerd verkeer dat vanuit de richting van Marke of de Felix de Bethunelaan komt, mag in de Marksesteenweg tot de aansluiting met de Graaf Karel de Goedelaan rijden en geen meter verder. Fietsers richting Appel mogen in de Marksesteenweg en aansluitend de Magdalenastraat wel nog door tot aan de oprit van centrum voor volwassenenonderwijs Miras op het Mandelaplein. Ook de omleidingsweg voor fietsers is trouwens duidelijk aangeduid. Het eenrichtingsverkeer is minstens nog tot zondag 17 november van kracht. Hierover wordt later nog verder gecommuniceerd. Tot slot nog dit: De opbrengst van de boetes gaat niét naar de stadskas. Maar wél deels naar het Vlaams Verkeersveiligheidsfonds en deels naar de federale schatkist.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Filiep Vanwymelbeke

    Een geslaagd concept. De eerste week stond er een nadar, om te verhinderen dat wie de signalisatie uit gewoonte niet bemerkte, toch wel duidelijk te verwittigen. Het weg halen van die nadar bracht 27.000 euro op. Slim gezien, stevig concept. Proficiat stad Kortrijk. Ligt in lijn met je verkeersbeleid.

  • Christel Smet

    Wat heeft dit met geld te maken? Een verkeersbord mag je niet negeren. T zou schoon zijn wanneer iedereen zijn zin deed.

  • Danny Vandevijvere

    Geld, daar gaat het om!