Eindelijk, na twaalf (!) jaar: Eerste spadesteek voor KMO-zone De Prinse

Na 12 jaar kunnen intercommunale Leiedal en de stad Kortrijk, samen met studiebureau Sweco en aannemer Olivier Construct eindelijk starten met de infrastructuurwerken voor dit project.
Henk Deleu Na 12 jaar kunnen intercommunale Leiedal en de stad Kortrijk, samen met studiebureau Sweco en aannemer Olivier Construct eindelijk starten met de infrastructuurwerken voor dit project.
In Marke starten de infrastructuurwerken voor KMO-zone De Prinse. Er is ruimte voor 12 tot 15 kleine of middelgrote bedrijven. Langs de KMO-zone komt het Decauvillepark, dat een groene corridor moet worden voor fietsers en wandelaars tussen het stadsrandbos en het ontmoetingscentrum.

De eerste stap voor deze plannen werd al in 2007 gezet, toen de eerste infovergadering werd georganiseerd in het kader van de noodzakelijke RUP-aanpassing. Twaalf jaar later kunnen intercommunale Leiedal en de stad Kortrijk, samen met studiebureau Sweco en aannemer Olivier Construct eindelijk starten met de infrastructuurwerken voor dit project.

De KMO-zone van 8 hectare komt vlakbij het kruispunt van de Torkonjestraat met de Hellestraat. Er is plaats voor 12 tot 15 kleine of middelgrote bedrijven, met oppervlaktes die variëren tot maximum 5000m². “De interesse van bedrijfsleiders in dergelijke percelen is alvast groot en komt uit diverse hoeken”, zegt Cindy Degloire van Leiedal. “Dat komt onder meer dankzij de uitstekende ligging: op hooguit 800 meter van de R8 en E17 en 900m van de dorpskern van Marke, is deze zone vlot bereikbaar met auto en met fiets.”

Decauvillepark

De noodzakelijke studies en onderzoeken zijn achter de rug, de aannemer start nu met de uitvoering van de wegenis- en rioleringswerken. In een tweede fase staat naast de omgevingsaanleg van de KMO-zone ook de vernieuwing van het park van het OC én de aanleg van het Decauvillepark op de planning. Het Decauvillepark wordt een groene corridor voor fietsers en wandelaars tussen het stadsrandbos en het ontmoetingscentrum, bestaande uit een breed fiets- en wandelpad, enkele wadi’s en bufferbekken. De fiets- en wandelverbinding takt ook aan op de voetweg aan de overzijde van de Torkonjestraat, richting Hostellerie Klokhof. De totale breedte van deze groenzone varieert van minimum 20 meter ter hoogte van de Kardinaalstraat, tot maximum 45 meter,  ter hoogte van de achterliggende zone waar Koramic Real Estate een woonproject van 50-tal woningen realiseert. De omgeving van het OC wordt zó aangelegd, dat het aansluit met het Decauvillepark.

De distributienetbeheerders voorzien begin 2020 de nutsleidingen, midden 2020 wordt de infrastructuur opgeleverd. Begin 2021, na de realisatie van De Prinse, starten AWV, Aquafin en stad Kortrijk met de herinrichting van de N43 op het grondgebied van Marke en Aalbeke. Over een lengte van 2,6 km wordt de rijweg versmald, zodat de snelheid wordt afgeremd en er ruimte vrijkomt voor vrijliggende fietspaden.

KMO-zone De Prinse in Marke
Leidal KMO-zone De Prinse in Marke



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.