De verkeersregels in de fietszone op een rij:
“Fietsers mogen auto’s links inhalen”

De politie controleert vanaf deze week in de fietszone. Wie niet in regel is, krijgt een GAS-boete van 58 euro.
stad Kortrijk De politie controleert vanaf deze week in de fietszone. Wie niet in regel is, krijgt een GAS-boete van 58 euro.
Wie in de fietszone met 74 aansluitende fietsstraten in het centrum van Kortrijk met een motorvoertuig een fietser inhaalt, krijgt vanaf deze week een boete van 58 euro indien de politie de overtreding opmerkt. We leggen alle verkeersregels uit, want er is nog altijd wat verwarring.

Fietsers gebruiken in de fietszone in eenrichtingsstraten de hele breedte van de rijbaan. In tweerichtingsstraten gebruiken fietsers de hele rechterhelft van de rijbaan om chauffeurs van motorvoertuigen zoals auto’s en vrachtwagens duidelijk te maken dat ze àltijd achter de fietsen moeten blijven, hoe traag ze ook rijden. Ook moto’s en bromfietsen mogen dus geen fietsen inhalen. Net zoals taxi’s en bussen. Enkel prioritaire voertuigen, dus met zwaailicht en sirene, mogen fietsers altijd inhalen. Veel Kortrijkzanen vragen zich af of fietsers omgekeerd wel motorvoertuigen mogen inhalen in de fietszone. “Fietsers mogen auto’s links inhalen in de fietszone”, legt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a) uit. “Enkel als er filevorming is, mogen fietsers ook rechts inhalen. De politie controleert vanaf deze week in de volledige fietszone. Ik heb zelf geen weet waar de controles zijn. Dat hoort ook zo. En uiteraard moeten ook fietsers alle regels respecteren, zoals voorrang van rechts verlenen en voorrang verlenen aan voetgangers op het zebrapad. Ook fietsers in overtreding worden dus beboet”, aldus Weydts. De maximumsnelheid in de fietszone is 30 kilometer per uur. De fietszone heeft twaalf toegangen: Dam, Budastraat aan Budabrug, Kasteelkaai, Belfast-, Rijselse-, Oude-Vestings-, Jan Palfijn-, Stations-, Sint-Joris- en Doorniksestraat (Vlasmarkt) en het Plein, aan de kant van de Gentse- en aan de kant van de Groeningestraat.




7 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Frank Vermeulen

    Er staan borden dat de auto achter de fietsers moeten blijven. De definitie van auto in het verkeersreglement is een gemotoriseerd voertuig met drie wielen of meer. Bij mijn weten heeft , behalve één uitzondering, een motor maar twee wielen. Dus is bekeuren wel mogelijk maar betalen doe ik niet. Borden gaan boven het verkeersreglement.

  • Chris Landsheere

    Dus een e-bike mag geen fietser inhalen want ook dit is een gemotoriseerd voertuig?

  • piet devlieger

    Ik zie in de fietsstraten nochtans continu fietsers die auto's rechts inhalen. Mag dus niet. @monique deceuninck, inderdaad, Kortrijk was inderdaad aangenaam om te wonen, nu ligt het precies achter het IJzeren Gordijn van vroeger. Mijn verhuis uit Kortrijk is reeds gepland. Kortrijk is een totaal af te raden stad geworden en het wordt nog erger in de toekomst.

  • monique deceuninck

    het is helemaal niet meer leuk om in kortrijk te komen dure parkings en altijd moeten beducht zijn om geen boetes te krijgen ,zou men zich beter zich bezighouden met de criminaliteit daar ,ben opgegroeid in de jaren 1950-1970 en toen was het nog aangenaam leven nu precies politiestaat

  • Jurgen Bertram

    Ook moto’s en bromfietsen mogen dus geen fietsen inhalen. Net zoals taxi’s en bussen. Hoe lang zal dat duren?