Beleef 300 biertjes op Just Beer

RUIM 70 BROUWERIJEN OP NIEUW EVENEMENT IN XPO

Organisatoren Annick Denhaerinck, Saskia Soete De Boosere, Lara Hoste en Tom De Cock zijn er klaar voor.
Peter Lanssens Organisatoren Annick Denhaerinck, Saskia Soete De Boosere, Lara Hoste en Tom De Cock zijn er klaar voor.
Xpo ontvangt Just Beer. Goed 70 brouwerijen stellen komend weekend 300 bieren voor op het belevingsfestival. "Bier is veel meer dan een voetbalpintje. Just Beer zet de geraffineerde en onderschatte drank op een verfijnde manier in de kijker", zegt biersommelier Sofie Vanrafelghem.

Sofie Vanrafelghem (35), die in onze krant over haar passie schrijft, bindt zich aan Just Beer omdat het nieuwe belevingsfestival in Kortrijk Xpo én de genieters én de echte bierliefhebbers aanspreekt. "En het ziet er ook mooi uit", vertelt de biersommelier. "Zo proef je bier in elegante glazen van 10 centiliter. We werken met kleine proefvolumes, zodat de mensen tal van biertjes kunnen proeven. Daar zitten zeker veel primeurs tussen. Ik geef vijf aanraders mee: Martin's IPA 55 van John Martin, Brewmaster's Selection Wild Quadrupel van De Brabandere, Saison Tremist van Sint-Bernardus, Hommelbier Fresh Harvest 2017 van Leroy Breweries en Gosh It's Posh Elderflower White Wine Sour van The Flying Dutchman. Op Just Beer tref je zowel jonge als oude brouwerijen. Want die werken steeds vaker samen, zodat onze biercultuur blijft leven en evolueren. Een mooi voorbeeld is Duvel Moortgat. De brouwerij houdt niet enkel vast aan hun iconisch bier Duvel. Het voegt daar innovatieve bieren aan toe zoals Duvel Tripel Hop Citra, Vedett IPA en Wild Jo. Opmerkelijk is dat Westmalle voor het eerst naar een bierfestival komt. Ik ben daar best trots op. Want hun trappist blijft de absolute referentie voor deze bierstijl. Westmalle gelooft in Just Beer omdat het om degusteren en proeven gaat. Het is geen zuipfestival. We onderscheiden ons met erg kwalitatieve stands."

Sofie Vanrafelghem proeft alvast een herfstbier.
Steven Richardson Sofie Vanrafelghem proeft alvast een herfstbier.

Foodpairing

Just Beer zet vooral op Belgische exposanten in, maar kijkt ook verder met negen buitenlandse brouwerijen. Die zijn Bliksem, Het Biercollectief, Flying Dutchman en trappisten De Kievit uit Nederland, Septhem Microbrewery uit Griekenland, Ollenaut LTD uit Estland, Birrificio del Doge uit Italië en Poppels Bryggeri uit Zweden.


"Het zorgt voor variatie en afwisseling", zegt algemeen Xpo-directeur Saskia Soete De Boosere.


"Wie wil leren over bier, kan ook kiezen uit vijf smaakroutes met telkens zeven bieren. Je kan bijvoorbeeld kiezen tussen de meest hoppige bieren, alle primeurs, alleen maar buitenlandse bieren of een selectie van 'rariteiten'. Just Beer besteedt ook veel aandacht aan 'foodpairing'. Sofie Vanrafelghem werkte een 'foodpairing-village' uit waarin kazen, chocolade, charcuterie of hamburgers aan welbepaalde bieren gekoppeld worden. Een mooi voorbeeld is Soureliette du Fedou. Die friszurige geitenkaas past bij kriekenbieren. De kriekenbieren verzachten de scherpte van de zure kaas. Het is vrij uniek, 'foodpairing' op een bierfestival."

5.000 bezoekers

Er zijn workshops met op zaterdag 11 november de beste hobbykok van Vlaanderen (in 2012) Bram Bonamie en op zondag 12 november Achim Vandenbussche van het Brugse praatcafé Vino Vino. Er zijn ook biersommeliers van de partij, aan de stand van de firma Sofie's World. En je kan sessies met brouwers bijwonen. "We willen ook digitaal sterk scoren en werken daarom met de internationale app van Untappd samen", vervolgt Saskia Soete De Boosere. "Wie op de app Just Beer opzoekt, krijgt een overzicht van welke bieren de exposanten meebrengen. Er komen ook aankondigingen op van bijvoorbeeld wanneer precies een uniek vat wordt aangesloten op Just Beer. Minderjarigen mogen uiteraard geen bier proeven op Just Beer. Er is aan de kassa telkens een identiteitscontrole, bij twijfel. Mensen die niet wensen te degusteren en minderjarigen krijgen een rood bandje om. De overige bezoekers krijgen een blauw bandje. We mikken op drie- tot vijfduizend bezoekers. Dat is realistisch, voor een eerste editie." De toegang is gratis. Wie proeft, koopt een glas en vijf jetons. Dat kost 12 euro online en 15 euro aan de deur. Extra jetons kopen kan in Xpo. Just Beer is zaterdag open van 11 tot 23 uur en zondag tot 19 uur. Info: www.justbeer.be.