Amper handhaving op 90 per uur op R8: Groen wil meer politiecontroles, stad wil trajectcontrole

Sinds invoering amper twee controles in goed zes maanden tijd

De maximumsnelheid is sinds maart overal van kracht op de R8.
Henk Deleu De maximumsnelheid is sinds maart overal van kracht op de R8.
De federale wegpolitie voerde twee bemande controles uit sinds de invoering van de nieuwe maximumsnelheid van 90 kilometer per uur op de R8, goed zes maanden geleden, waarbij 465 bestuurders te snel reden. “Twee controles in die tijd is eerder weinig, dat kan beter”, stelde raadslid David Wemel (Groen) maandag in de gemeenteraad. Wemel krijgt gehoor bij het stadsbestuur. “We willen dat een trajectcontrole bekeken wordt op de ring rond Kortrijk”, zegt mobiliteitsschepen Axel Weydts (sp.a). Verder opvallend: ook maximum 90 per uur op de E17 rijden blijft mogelijk.

De nieuwe maximumsnelheid van 90 kilometer per uur is sinds begin maart overal van kracht op de R8. De eerste bemande snelheidscontrole van de federale wegpolitie (WPR) op de ring rond Kortrijk (R8) met nieuwe regelgeving was op dinsdag 19 maart. 245 bestuurders op een totaal van 3.421 gecontroleerde voertuigen (7,16 procent) reden toen te snel, met een piek van 153 kilometer per uur. Daarna was het wachten tot zaterdag 11 mei, voor een tweede controle. Toen reden 220 bestuurders op een totaal van 3.987 gecontroleerde voertuigen (5,52 procent) te snel, met een piek van 151 kilometer per uur. Het aantal overtreders daalt dus licht.  Met als kanttekening dat de radar tijdens de tweede controle op 107 kilometer per uur ingesteld was. Tijdens de eerste controle was dat 101 kilometer per uur. Sinds mei waren er geen bemande snelheidscontroles meer op de ring rond Kortrijk. We zijn nu al vier maanden verder.

Groen-gemeenteraadslid David Wemel.
Groen Groen-gemeenteraadslid David Wemel.

Trajectcontrole of flitspalen

Oppositiepartij Groen wil dringend meer snelheidscontroles op de R8 en vraagt ook om de maximumsnelheid van 90 kilometer per uur beter aan te duiden met extra borden, voor wie van de autosnelwegen A19 en E17 de ring rond Kortrijk oprijdt. “Enkel de federale wegpolitie mag op de R8 controleren”, zegt schepen Axel Weydts. “Al blijven we er op hameren dat we snelheidscontroles daar ook via onze eigen kanalen kunnen regelen. We willen verder dat de wegbeheerder (het Agentschap van Wegen en Verkeer, red.) het inrichten van een trajectcontrole op de R8 bekijkt. Of eventueel het plaatsen van flitspalen. Al geloof ik niet zo in flitspalen, omdat bestuurders dan remmen en terug optrekken. Maar als een trajectcontrole niet lukt op de R8, is het beter dan niets.”

Naar minister Weyts

“Het plaatsen van extra borden is volgens een verkeersexpert van AWV niet nodig. We blijven trouwens voorstander om de maximumsnelheid op de autosnelweg E17 op het grondgebied van Kortrijk ook te verlagen van 120 naar 90 kilometer per uur (de overlast in de woonwijken rond de E17 is nu groot op het vlak van geluid en fijn stof, red.). Meer nog: we trokken recent met een delegatie buurtbewoners naar het kabinet van minister Ben Weyts (N-VA). Het was een goeie vergadering. De minister doet de deur niet dicht voor een lagere maximumsnelheid op de E17 in Kortrijk. Maar het is nu eerst wachten op een nieuwe Vlaamse regering.”

Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a)
Jan Darthet Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (sp.a)

Effecten op luchtkwaliteit

Groen-raadslid David Wemel vroeg in de gemeenteraad ook of het effect van het verlagen van de maximumsnelheid op de ring rond Kortrijk (R8) van vroeger op sommige stroken tot 120 kilometer per uur naar overal 90 kilometer per uur al gemeten is, op het vlak van geluid en luchtkwaliteit. Dat blijkt niet het geval te zijn. “We dringen er wel bij de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) op aan om het in kaart te brengen”, zegt schepen Axel Weydts. “Maar zo’n modellering deed de VMM nog nooit, na het verlagen van de maximumsnelheid op een ringweg. Misschien kan het nu voor het eerst wel, in Kortrijk. Uit internationale studies blijkt sowieso dat zo’n snelheidsverlaging de uitstoot van de wagens tot 30 procent vermindert”, aldus schepen Axel Weydts. Ook de effecten op de verkeersveiligheid zijn trouwens nog niet gemeten.




20 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Lea Hils

    Maak er gewoon een fietsstraat van, dan heeft het stadsbestuur de hoofdvogel afgeschoten van nutteloze beslissingen . Juist zoals da de auto's niet mogen inhalen in de totaal nutteloze fietszone.

  • Hedwig Moerman

    We kunnen er misschien een fietsring van maken van de R8 nu het stadsbestuur toch altijd hun zin doen. Van te vlug rijden zal dan geen sprake meer zijn en voer op de E17 zone 30 in. De SP.A en Groen kunnen dan nog meer naar de knoppen helpen. We betalen via autotaksen om straten te onderhouden/vernieuwen maar we mogen er bijna niet meer rijden...

  • Dirk Hombecq

    Vergeleken met andere landen is er weinig respect bij onze automobilisten voor de verkeersregels en zeker bij aangepaste snelheid. Als je inderdaad aan 90 rijdt dan rijden ze je nog voorbij en een bord met Stop teken wordt ook meestal genegeerd zoals een rood licht waar de meeste nog juist door rijden.... Denk dat iedereen eens voor de spiegel moet staan voor hij in zijn auto stapt

  • Rita Viaene

    België is niet te vergelijken met Frankrijk. In België is het een aaneenschakeling alom van bebouwde kommen. Als elke gemeente of stad nu gaat beginnen vragen om 90 per uur te rijden op autosnelwegen dan zal je nergens nog mogen aan 120 rijden.

  • Sebastian Peeters

    90 kilometer per uur is belachelijk op deze weg. Er zijn zoveel afritten dat het gevaarlijk is om soms een kolonne vrachtwagens is om in te halen. Ofwel doe je afritten met verkeerslichten, ofwel is dit een autosnelweg waar 120 gereden mag worden. Die tussenoplossingen maken het veel te gevaarlijk of kan je niet anders dan een overtreding te maken.