49 miljoen euro investeringen, Turbo heeft kritiek

De stad Kortrijk investeert 49 miljoen euro in 2018. De belastingen wijzigen niet. "En de schuld van de stad daalt in de periode van 2012 tot 2020 met 42 miljoen euro", benadrukt schepen van Financiën Kelly Detavernier (N-VA). "De begroting is in evenwicht." Burgerinitiatief Turbo is het daar niet mee eens.

Het stadsbestuur maakte een top tien van de investeringen in 2018. De meeste zijn al gekend. Ze omvatten de inrichting van het nieuwe stadsdeel Weide (5,7 miljoen euro), de heraanleg van Heuleplaats (2,2 miljoen euro), nieuwe lokalen op speeldomein De Warande (1,6 miljoen euro), de verlaging van de Leieboorden aan de Broeltorens (1,5 miljoen euro), de vernieuwing van de stationsbuurt met eerst de komst van een fiets- en bustunnel aan Panorama (1,4 miljoen euro), de heraanleg van de schoolomgeving Pottelberg (1,1 miljoen euro), een nieuw depot voor de technische stadsdiensten die de openbare ruimte beheren in de hal waar nu nog de groothandelsmarkt zit (1 miljoen euro), dringende wegeniswerken in Bellegembos (914.000 euro), de afwerking van de omgeving van het Muziekcentrum Track (834.000 euro) en de grondverwerving voor de komst van een fietssnelweg tussen het Astridpark en de Warande op het tracé N50c (813.000 euro).


Het burgerinitiatief Turbo is niet onder de indruk. "De financiële afgrond wenkt", vindt Benjamin Vandorpe. "Zo zal het parkeerbedrijf Kortrijk (Parko) binnenkort een schuld van dertig keer zijn jaaromzet torsen. Parko is virtueel failliet. Personeelskosten worden doorgeschoven naar het OCMW en opnieuw Parko, waardoor de effectieve personeelskosten deze legislatuur al met 5 miljoen euro stegen.


Nieuwe leningen worden niet maandelijks, maar in 'bulletvorm' afgelost. Dat betekent concreet 'in één keer op het einde van de rit'. Het zijn de kinderen en kleinkinderen van de Kortrijkzanen die de buitensporigheden van de stadscoalitie (Open Vld, N-VA en sp.a) zullen betalen", aldus Vandorpe.


(LPS)