“Wie gaan ze geloven, denk je?”

Verpleegkundige viel door bewust manoeuvre chauffeur De Lijn

Verpleegkundige Magda Bouvin uit Ransberg (Kortenaken), die werkzaam is in het UZ Gasthuisberg in Leuven, dient klacht in tegen een chauffeur van De Lijn. De bus reed in volle vaart door de verhoogde perrons aan het ziekenhuis zonder te stoppen. Toen ze hem er attent op maakte, kreeg ze een uitbrander. Bovendien snokte de chauffeur, toen ze haar abonnement wegstak, bewust aan zijn stuur zodat ze tegen de deur viel.

Magda Bouvin aan een halte van De Lijn.
RV Magda Bouvin aan een halte van De Lijn.

Vrijdag 5 oktober, 22.25 uur. Na de briefing rent Magda naar de bushalte om haar late bus richting station van Leuven te halen. De bus, de lijn Lubbeek 5956, kwam aangereden en reed, zonder te stoppen, door. Ze was op dat moment op een paar tientallen meters afstand. Omdat ze de bus wou halen, rende ze naar het rechte stuk en deed ze teken om de bus tegen te houden. “Dat was niet de bedoeling maar, omdat de chauffeur zo snel langs de perrons reed, wilde ik hem tegenhouden”, zegt ze. “Dat stoort me verschrikkelijk. De bussen zijn verplicht om even te stoppen.”

Toen ze opstapte, maakte ze de opmerking dat het niet de bedoeling was om in volle snelheid de halte te passeren zonder te stoppen. “De chauffeur kafferde me uit maar ik was blij dat ik mijn trein zou halen”, zegt ze. “Toen ik mijn abonnement wegstak, maakte de chauffeur bewust een manoeuvre waardoor ik mijn evenwicht verloor. Ik viel tegen de draaideur van de bus. Een meisje, dat getuige was, vroeg of het met me ging. De chauffeur was arrogant en onbeleefd.”

“Hij maakte echt bewust een manoeuvre om mij te laten vallen”, zucht ze. “Dat kan niet. Hij genoot er ook echt van. Op die manier doe je je werk niet. Omdat hij zo boos was, stopte de chauffeur de bus. Hij eiste dat ik zou afstappen. Ik heb gezegd dat ik dat niet deed, dat ik nog liever de politie belde. Na veel vijven en zessen is hij verder gereden. Toen ik zei dat ik een klacht zou indienen, werd hij kwaad en zei hij: wie gaan ze geloven, denk je.”

Magda haalde uiteindelijk nog net een late trein maar ze laat het hier niet bij. “Ik dien een klacht in tegen de chauffeur”, zegt ze. “Ik heb een hekel aan mensen die hun werk niet goed doen. Ik wil wel benadrukken dat heel wat chauffeurs echt hun best doen maar het gedrag van deze chauffeur ging er los over.”

“We gaan de chauffeur in kwestie contacteren en naar zijn verhaal luisteren”, zegt woordvoerster Astrid Hulhoven van De Lijn Vlaams-Brabant. “Het kan zijn dat het op het einde van zijn shift was en dat hij moe was. We willen zijn verhaal horen voor we conclusies trekken. We nemen de klacht wel ernstig en raden mensen ook aan om zeker klacht in te dienen als er zich iets voordoet, wat niet door de beugel kan. Meer kan ik op dit moment niet zeggen.”




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.