Zone 30 breidt sterk uit in Kontich

De langverwachte uitbreiding van de zone 30 in Kontich en Waarloos wordt momenteel uitgerold. In Waarloos staan alle borden al langs de weg. Kontich-Kazerne en Kontich-Centrum volgen de komende weken.
Zone 30 is  aangeduid met grote borden
RV Zone 30 is aangeduid met grote borden

Schepen van Mobiliteit Willem Wevers (N-VA) benadrukt het belang van deze uitbreiding. “30 km per uur lijkt heel traag in de wagen, maar het aantal ongevallen zal dalen. En als er toch een ongeval gebeurt heeft de zwakke weggebruiker een veel grotere overlevingskans. Daarbij komt ook nog de gigantische en terechte roep om meer verkeersveiligheid, niet het minst van de scholen, leerlingen en hun ouders, die ik absoluut niet wil negeren.”

De uitbreiding stond in het mobiliteitsplan en kent een breed draagvlak binnen de gemeenteraad. Ze is beslist aan de hand van een aantal criteria. Zo zullen alle woonwijken zone 30 worden, net als de straten waar geen doorgaand verkeer thuis hoort. In drukke straten met gemengd verkeer, zoals de Helenaveldstraat, zal ook 30 km per uur gelden. “We willen doorgaand verkeer stimuleren om onze bredere straten met fietspaden te gebruiken om door Kontich te rijden. Die blijven uiteraard 50 km per uur. Maar in parallelle straten, in woonwijken zonder fietspad, wordt 30 km per uur dus de norm”, verduidelijkt Willem Wevers.

Tonnagebeperking

Samen met de uitbreiding van de zone 30 wordt ook een strengere tonnagebeperking ingevoerd. Behalve voor enkele hoofdassen, zoals de N1, Prins Boudewijnlaan en de Expresweg, zal in heel Kontich en Waarloos een tonnagebeperking van 3,5 ton van kracht worden.“Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen vrachtwagens meer te zien zullen zijn in onze kernen”, aldus Wevers. Laden en lossen, plaatselijk vrachtverkeer en landbouwvoertuigen blijven vanzelfsprekend toegestaan. “Maar het moet duidelijk zijn dat vrachtwagens die bijvoorbeeld naar industrieterrein Blauwe Steen moeten geraken, dat niet mogen doen door Kontich-Centrum. De E19 en N1 zijn hiervoor veel beter geschikt.”

/
/ /



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • René Delaet

    30 km per uur is goed tenminste als het gemeentebestuur de moed heeft om te controleren. In sommige straten wordt er doorgevlamd aan 60 - 70 km/uur.