Buurtbewoners vrezen overlast tankstation voor trucks

De bewoners van Waarloosveld en omwonenden van de Ferdinand Maesstraat ter hoogte van de N1 en de Michel Geysemansstraat in Waarloos zijn niet opgezet met de aanvraag van het transportbedrijf Jost NV voor het bouwen van een tankstation voor trucks.
Het terrein waarop het tankstation zou gebouwd worden.
Marc De Roeck Het terrein waarop het tankstation zou gebouwd worden.

Het tankstation zou komen in de Mouterij 5, op een 300-tal meter van het drukke kruispunt van de N1 (Grote Steenweg) en ongeveer op 400 meter van de dorpskern, waar de Sint-Michielsschool is gelegen.

Daar zou zowel diesel als LNG (nieuwe propere brandstof voor trucks) kunnen getankt worden. “Op zich geen slecht idee, maar het tankstation heeft een geweldige impact voor de buurt”, vinden de aanpalende buurtbewoners. Het blijkt dat LNG de nieuwe ‘propere’ brandstof voor trucks slechts in enkele tankstations in België wordt verdeeld. De bewoners, die zich verenigd hebben in een buurtcomité, verwachten verkeersblokkeringen en extra ongenode files op de kruispunten Ferdinand Maesstraat-N1 en Michel Geysemansstraat-Mouterij.

De bekendmaking van de aanvraag tot vergunning.
Marc De Roeck De bekendmaking van de aanvraag tot vergunning.

Volgens het comité is de vooropgestelde 150 vrachtwagens per dag van hun eigen vloot volgens de aanvraag slechts een fractie van wat er reëel kan passeren: 4 eilanden met 6 pompen en telkens 2 verdeelslangen, geeft 5 tankplaatsen. Rekening houdend met een tankbeurt van 10 min per vrachtwagen, zou dit een maximum capaciteit van 720 vrachtwagens per dag betekenen.

Verder vrezen de buurtbewoners dat het tankstation de situatie voor fietsers veel onveiliger zal maken. Enkele jaren geleden was hier een dodehoekongeval, waarbij een fietser het leven liet. “Het breed fietspad in de Mouterij dat de bewoners van Waarloosveld veilig naar de N1 en het dorp van Waarloos laat rijden, zal nu doorkruist worden met een in- en een uitrit voor vijf vrachtwagens gelijktijdig. “De kans op een blindehoekongeval is hier zeker niet uitgesloten”, klinkt het bij de bewoners nog.

Met de komst van het tankstation zal de baan heel wat drukker worden.
Marc De Roeck Met de komst van het tankstation zal de baan heel wat drukker worden.

Het openbaar onderzoek loopt nog tot 18 april. Tot dan kan je nog een bezwaarschrift indienen bij de Dienst Omgeving van het gemeentebestuur. Het comité hoopt op meer dan 30 bezwaarschriften.

Nog een zicht op het terrein.
Marc De Roeck Nog een zicht op het terrein.



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • kris bormans

    Dacht dat al een deel van die vrachtwagens aan de ketting lagen?