Zoveelste ongeval op rotonde Natiënlaan: bestuurder (26) dondert vier meter naar beneden en raakt zwaargewond

In het verleden gingen al verschillende bestuurders rechtdoor op de rotonde.
Benny Proot In het verleden gingen al verschillende bestuurders rechtdoor op de rotonde.
Een 26-jarige bestuurder uit Kortrijk is in de nacht van zaterdag op zondag zwaargewond geraakt bij een zoveelste ongeval op de rotonde ter hoogte van de Natiënlaan en Dudzelestraat in Knokke. De man donderde met zijn wagen vier meter naar beneden. Hij is al de tiende die rechtdoor reed sinds de opening anderhalf jaar geleden.

Het ongeval vond even na 3 uur plaats. De Kortrijkzaan wilde vanuit de Natiënlaan de rotonde richting Maldegem opdraaien, maar maakte daarbij volgens de lokale politie Damme/Knokke-Heist een verkeerde inschatting. De twintiger reed frontaal op de vangrail in het midden van de rotonde en werd door de klap met zijn wagen over de betonnen boord gekatapulteerd. Uiteindelijk kwam hij vier meter lager tot stilstand. De hulpdiensten snelden massaal ter plaatse en dienden de 26-jarige chauffeur de eerste zorgen toe. Uiteindelijk werd hij met zware verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. 

Het zware ongeval van zaterdagnacht is het zoveelste in een lange rij op de rotonde. Sinds de opening anderhalf jaar geleden gingen er al meer dan tien bestuurders rechtdoor.  Er is intussen al extra signalisatie geplaatst, maar de rijstijl van sommige automobilisten 

Het gemeentebestuur van Knokke-Heist besliste door de reeks ongevallen begin dit jaar zelf investeren in extra veiligheidsmaatregelen, weliswaar aan de andere kant van de rotonde. 

De balkonrotonde werd mee aangelegd met de A11 en krijgt heel wat autoverkeer te verwerken die van de autosnelweg komen gereden. Mede door de hoge snelheden zorgde dat voor gevaarlijke verkeerssituaties. De extra signalisatie was voor het gemeentebestuur van Knokke-Heist niet genoeg. De gemeente is voorstander om op elk van de vertakkingen ‘verlooplichten’ te plaatsen, die chauffeurs aanmanen om hun snelheid te matigen. Het Agentschap wegen en Verkeer, dat verantwoordelijk is voor die beslissing en plaatsing, wil echter alleen maar aan de uitloop N49/Antwerpen ‘verlooplichten’ voorzien. “De andere op- en afritten van de rotonde zijn volgens hen overbodig omdat die niet in het verlengde van de autosnelweg liggen, maar wel van lokale wegen”, klinkt het bij de gemeente. 

In Knokke-Heist zijn ze echter van oordeel dat alle vier de aftakkingen van de balkonrotonde dezelfde maatregelen moeten krijgen. “Met het college hebben we uiteindelijk beslist om zelf 35.000 euro uit te trekken om de kosten voor de andere ‘verlooplichten’ op ons te nemen. Het AWV ging daarmee akkoord”, klinkt het nog.




23 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Sjonny Martero

    Als je "gewoon" rijdt kom je dat niet tegen.

  • Dirk Parein

    Quasi alle ongevallen gebeuren s’nachts of ‘savonds en dan is de rotonde door combinatie van de put ipv een berm / veel te weinig verlichting / de onzichtbare zwarte keien absoluut onveilig. Zeker vanuit Dudzele waar de middenbermverlichting visueel gewoon over de rotonde doorloopt naar Sluis en ze dus ahw niet bestaat. Tenslotte : geen 10 maar tot dit weekend 26 ongevallen, ik was nr 25 en reed in geen geval te snel, anders zat ik hier niet meer, dus is er absoluut en fandamentee iets mis mee !

  • LUC BOYDENS

    Deze rotonde is net als zovele andere in vlaanderen " veel te klein" , en ongeschikt om in 2 rijstroken naast elkaar te rijden . Zelfde situatie op de balkonrotonde in Brugge !.

  • Erwin Vandriessche

    Onaangepaste snelheid zal wel ook een oorzaak zijn. Doch als er al 10 soortgelijke ongevallen daar gebeurd zijn op 1,5jaar , dan is er toch iets ferm fout met die infrastructuur daar! Welke verkeersexpert en planner heeft dit daar zo gebouwd! En als auto's bij een ongeval over de omheining geslingerd worden en 4m lager landen, dan is die afscherming ook geen fluit waard hé! Maar ja, hier moeten eerst doden vallen alleer dit opgenomen wordt als zwart punt op de kaart!

  • Rony Veireman

    1 Flitspaal in elke richting 100 meter voor de rotonde zou al veel doen om de snelheid te doen dalen op die plaats