"Pop-uprestaurants op het strand: prachtige reclame"

HORECA OP ZEEDIJK ZIET KOMST FINALISTEN NIET ALS CONCURRENTEN

De horecazaken op de Zeedijk in Knokke-Heist zien de twee finalisten van 'Mijn pop-uprestaurant', die verhuizen naar het strand ter hoogte van de Meerlaan, niet meteen als concurrenten. "Zo'n programma is net goeie reclame", zegt Serge Daenekynt van brasserie L'Amazonial.

Het is aftellen geblazen tot 20 mei. Dan openen de twee finalisten van 'Mijn pop-uprestaurant 2016' hun zaak aan de Meerlaan. De horecazaken op de Zeedijk zien het VTM-programma graag komen. "Ik vind het schitterend. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. De gemeente heeft zo'n stunts nodig, anders dreigt het hier een rusthuis te worden", zegt Serge Daenekynt van brasserie L'Amazonial. "Het is goed dat Knokke-Heist zo in het nieuws komt", vindt Joeri Denecker van brasserie/restaurant Royale.


"Alleen slecht draaiende zaken zullen problemen hebben met de komst van de pop-ups. Het enige nadeel is dat het onwetend publiek zich door zo'n kookprogramma's specialisten of sterrenchefs waant. Een paar jaar geleden begonnen ze ons te zeggen hoe we ons eten moesten serveren en hadden ze het plots over de 'cuisson'."

Beter aan Rubensplein

Ook in brasserie Albert zien ze geen graten in de komst het programma. "Zo'n pop-ups rekenen op een heel ander cliënteel", klinkt het. "We hebben liever dat het programma hier zijn tenten tijdelijk opslaat dan in Oostende of Blankenberge. Toch denk ik dat de pop-ups beter aan het Rubensplein zouden zitten. Daar zouden de plaatselijke horeca meer kunnen meegenieten."


Maar het strand aan het Rubensplein was geen optie. "Daar heb je een sport-, en geen evenementenstrand", reageert toerismeschepen Anthony Wittesaele (GBL). "Het staat al vol etablissementen aan het Rubensplein en er was daar geen plaats voor de pop-ups. Bovendien heb je aan het plein geen parking zoals in de Meerlaan. VTM heeft eerst het Albertplein voorgesteld, maar ook dat was geen geschikte locatie. Zelf waren we wel voorstander van het strand aan het Heldenplein in Heist, waar Hotel M was in 2014, maar ook dat ging niet door. Aan de Meerlaan heb je de nodige nutsvoorzieningen en een mooie, rustige en centrale ligging. Voor ons is dit vooral marketing. Zo'n anderhalve maand lang kan Knokke-Heist zich twee keer week profileren als culinair mekka in de Benelux", aldus Wittesaele. De twee pop-ups blijven tot de finale op 9 juni.