‘Dodenbaan’ Kinrooiersteenweg eist twee nieuwe slachtoffers: aanrijder legt positieve ademtest af

De Kinrooiersteenweg tussen Neeroeteren en Kinrooi, ook wel gekend als de Dodenbaan.
Benoit De Freine De Kinrooiersteenweg tussen Neeroeteren en Kinrooi, ook wel gekend als de Dodenbaan.
De Kinrooiersteenweg tussen Neeroeteren en Kinrooi, die al jaren bekend als zwart verkeerspunt in de provincie Limburg, heeft afgelopen weekend zijn reputatie weer alle eer aangedaan. Een Nederlands koppel kwam om het leven bij een botsing, de aanrijder bleek onder invloed. Burgemeesters Jo Brouns (CD&V) en Johan Tollenaere (Open Vld) zitten maandag samen met de politie en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) om het probleem te bespreken.

Het ongeval in Neeroeteren gebeurde zaterdag rond 18.40 uur plaats. Een 31-jarige bestuurder reed achteraan in op de wagen van een Nederlands koppel. Hun wagen begon daardoor te slingeren over de baan en knalde uiteindelijk tegen een boom. De vrouwelijke passagier stierf ter plaatse, de 49-jarige bestuurder werd in kritieke toestand overgebracht naar ziekenhuis Oost-Limburg in Genk, waar hij even later aan zijn verwondingen is bezweken. De bestuurder van het aanrijdende voertuig bleef ongedeerd, maar legde wel een positieve ademtest af.

Tweede dode in twintig dagen

Het verleden van de Kinrooiersteenweg is onthutsend. Nauwelijks twintig dagen voor dit dodelijk ongeval is een twintiger op een zondagmiddag om het leven gekomen nadat hij tegen een boom was gereden en vervolgens in de gracht was beland. Ook op zaterdag 27 juni raakte een 53-jarige bestuurster gewond nadat ze tegen een boom was geknald.

De Kinrooiersteenweg tussen Neeroeteren en Kinrooi, ook wel gekend als de Dodenbaan.
Benoit De Freine De Kinrooiersteenweg tussen Neeroeteren en Kinrooi, ook wel gekend als de Dodenbaan.

Ook in een verder verleden liep het regelmatig fout op de Kinrooiersteenweg. Zo overleed een jonge chiroleider op zaterdag 12 december 2015 nadat hij op een recht stuk de controle over zijn stuur verloor. Op zaterdag 5 september 2009 overleefde een 20-jarige vrouw een klap tegen een boom niet. Het was toen amper twee maanden geleden dat een leeftijdsgenoot om het leven was gekomen nadat hij met zijn motor op een wagen was gebotst die net een oprit opreed.

Zus verloren

Anick Vandeputte verloor op 8 september 1994 haar zus Sonja op 19-jarige leeftijd nadat die met haar wagen tegen een boom was geknald. “We zijn nu 25 jaar later en nog altijd eist deze weg dodelijke slachtoffers. Ik begrijp niet dat er nog altijd niks gedaan werd om deze weg veiliger te maken”, zucht ze.  

Sonja Vandeputte kwam 25 jaar geleden om het leven.
Repro BVDH Sonja Vandeputte kwam 25 jaar geleden om het leven.

Naast de dodelijke ongevallen waren er de afgelopen tien jaar nog minstens zeven ernstige ongevallen op deze gewestweg. 

Burgemeester van Maaseik Johan Tollenaere erkent het gevaar: “Daarom wil ik met mijn collega uit Kinrooi (Jo Brouns, nvdr) bekijken welke maatregelen we kunnen nemen. De ongevallen zijn vaak te wijten aan overdreven snelheid, maar soms speelt alcohol ook een rol of is er zelfs sprake van een wanhoopsdaad. Daar kunnen we dan weer weinig aan doen. Toch is het duidelijk dat het om een gevaarlijke weg gaat. Door onze gemeente loopt bijvoorbeeld ook de Venlosesteenweg en daar gebeuren beduidend minder ongevallen.” 

Trajectcontrole

Op de gewestweg geldt een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur, maar het is duidelijk dat niet iedereen zich daar aan houdt. Zo werd begin juli 2018 een snelheidsduivel geflitst tegen 202 kilometer per uur. “Veel mensen vragen om camera’s of zelfs trajectcontrole. Dat idee ben ik wel genegen”, gaat Tollenaere verder. “Een vangrail vind ik geen goed idee. Je moet ruimte behouden voor fietsers en hen de kans geven te ontsnappen.” 




35 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • serge leen

    Ik ken die weg heel goed. Maak er terug 90 van gelijk vroeger en vraag ook de bestuurders 80-90 te rijden . Dan wordt er niet voorbij gestoken en is het veel veiliger. Nu rijden er de *** bestuurders 55-60 en gaan er veel voorbij steken. Kijk ook eens naar de zijwegen aan deze baan, dat is om problemen vragen. Enkele simpele acties, die zeer weinig kosten, en het kan heel anders.

  • Johnny Breuls

    Fietsers Johan? Wie durft daar nog te fietsen, ik alleszins niet.

  • Dirk Brouns

    Vladimir De Leeuw. , kom al 35j op die weg. En rij er zelfs met fiets (geen fietspad). 99% van ongelukken daar zijn eigen stommiteiten (drank, gsm, zelfmoord en jongeren die de weg verkeerd inschatten). Enige wat politiek nagelaten heeft is het apart fietspad wat sinds mensenheugenis al beloofd is

  • Vladimir De Leeuw

    Walter Wieland, ik ken iemand die daar 60jaar geleden overleden is, samen met andere werkmakkers die in het busje zaten. Die bomen staan daar bijna op de weg, in plaats van erlangs. Dat zijn middeleeuwse wegen die niet aangepast zijn aan het moderne verkeer.

  • Vladimir De Leeuw

    Iedereen die die weg kent weet dat het de bomen zijn die daar veel te dicht tegen de weg staan. Dat is een weg die gelegd is toen men nog met paard en kar reed en sindsdien is er nog niet veel veranderd in Limburg. De enige deftige oplossing vraagt wel wat politieke moed: bomen weg, weg breder, gescheiden fietspad, vangrails. Terwille van de groenen kost die weg jaarlijks meerdere doden.