Straatvinken tellen uur lang alle verkeer: auto is koning in Antwerpse rand

Christel Janssens telde samen met buurman Peter Storms het verkeer in de Palmstraat in Kapellen. Het aandeel auto’s is groot.
PhT Christel Janssens telde samen met buurman Peter Storms het verkeer in de Palmstraat in Kapellen. Het aandeel auto’s is groot.
Hoe druk is het verkeer in de brede Antwerpse vervoersregio? En hoeveel van de verplaatsingen gebeuren met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer? Vandaag tussen 17 en 18 uur probeerde het burgerwetenschapsproject Straatvinken het te weten te komen. Er deden een paar duizend mensen mee aan de tweede editie. 

Ook in de gemeente Kapellen zetten inwoners zich klaar met pen en papier. Zoals Christel Janssens en haar buurman Peter Storms in de tijdens spitsuren vrij drukke Palmstraat. Janssens zetelt voor Groen in de Kapelse gemeenteraad. “Er wordt hier te snel gereden. Ik hoop dat het gemeentebestuur voor de opmaak van een mobiliteitsplan rekening zal houden met de resultaten van de Straatvinken over heel Kapellen. Het aandeel auto’s blijft hier ook te groot.”

De cijfers waren duidelijk. Slechts 18 procent van de verplaatsingen in dit stukje Kapellen zijn ‘duurzaam’: fietsers en voetgangers. Dat komt perfect overeen met de tellingen in de Antwerpse randgemeenten een jaar geleden, bij de eerste editie van Straatvinken. In de stad Antwerpen lagen de verhoudingen heel anders: 55 procent van de verplaatsingen gebeurde er met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer.

De jaarlijkse metingen moeten uitwijzen of de modal shift in de hele Antwerpse vervoersregio – tegen 2030 moet de helft van de verplaatsingen ‘duurzaam’ zijn – een haalbare kaart is.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.