Zwaar verkeer moet weg uit dorpskern

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN KAPELLE-OP-DEN-BOS

Het centrum van Kapelle-op-den-Bos kreunt dikijls onder het zware vrachtverkeer.
Lukas Het centrum van Kapelle-op-den-Bos kreunt dikijls onder het zware vrachtverkeer.
Het centrum van Kapelle-op-den-Bos kreunt onder het zware verkeer. Vrachtwagens zorgen er voor gevaarlijke situaties, waardoor de veiligheid voor schoolgaande jeugd ver zoek is. Op welke manier kan men het zware verkeer uit de dorpskern weren?

Volgens burgemeester Edward De Wit, die lijsttrekker is voor CD&V, zijn de eerste plannen voor een centrum zonder vrachtwagens inmiddels gemaakt. "Want het klopt dat het een probleem is waar we al een tijdje mee kampen", aldus de burgervader. "Daarom willen we enkele straten, waaronder al zeker de Hogerheistraat, verboden terrein maken voor het doorgaand zwaar verkeer. Op die manier willen we de verkeersveiligheid in de buurt van scholen en in de dorpscentra verhogen. Uiteraard zullen vrachtwagens met een bestemming in onze gemeente wel nog door mogen."


Daarnaast wil de burgemeester dat de berichtgeving voor zwaar verkeer op de A12 verbeterd wordt. "Nu rijden heel wat vrachtwagens via de afrit aan de Kerkhofstraat in Londerzeel naar onze gemeente, maar het zou een pak veiliger zijn indien ze de snelweg aan de afrit Meise nemen. De plannen zijn er al, nu is het nog wachten op de uitvoering. Hier zullen we de komende maanden en jaren dan ook nog op hameren bij het Vlaams gewest."

Vrachtwagenplan in 2020

Huidig sp.a-schepen voor Mobiliteit Freddy De Ruysscher, die in oktober voor ProKa opkomt, laat weten dat het vrachtwagenplan hoogstwaarschijnlijk pas in 2020 in voege zal treden. "Volgend jaar staan de ingrijpende werken in de Molenstraat gepland, waardoor het zware verkeer in de eerste fase via de Hogerheistraat gestuurd zal worden. Maar na afloop van die werken, die toch een jaar tot anderhalf jaar zullen duren, gaat het plan in werking en willen we het zwaar verkeer op de grote verkeersassen houden. Ondertussen hebben we ook al camera's aangekocht die we kunnen gebruiken zodra ons nieuw mobiliteitsplan in voege treedt."


Volgens oppositiepartij Groen moet het mobiliteitsplan ruimer gezien worden, samen met de buurgemeenten. "Het kan niet dat Kapelle-op-den-Bos wordt gebruikt als ontsluitingsweg voor kmo-zones die in buurgemeenten liggen", zegt lijsttrekker Ilse Rymenants. "Zo willen we geen ontsluitingsweg over het domein van Leireke. Geen lasten zonder baten. Daarnaast dient werk gemaakt te worden van de juiste inplanting van bedrijven in de eigen gemeente. Tal van bedrijven hebben een ruim wagenpark en een traject van aan- en toelevering. Hun activiteiten mogen de draagkracht van de omgeving én gemeente niet overstijgen. Een nieuw mobiliteitsplan vraagt echter onderzoek en overleg met de bevoegde en gespecialiseerde diensten waaronder de politie en het uittekenen van een alternatief, traag wegennet. Maar we willen Kapelle-op-den-Bos opnieuw doen bewegen en daarom is een uitgekiemd mobiliteitsplan zo belangrijk."


N-VA, die andere oppositiepartij, vraagt een verbod op zwaar verkeer rond de openings- en sluitingstijd van de scholen. "Dat kan gerealiseerd worden door het plaatsen van camera's", meent lijsttrekker Renaat Huysmans. "Maar we willen vooral dat er eindelijk werk gemaakt van een globaal mobiliteitsplan met aandacht voor de schoolomgevingen in plaats van alles fragmentarisch aan te pakken, waardoor het globale probleem niet verdwijnt." (RDK)



Video