Dorpsstraat in Jabbeke wordt fietsstraat: “Fietsers komen op de eerste plaats”

Jabbeke dorpstraat wordt fietsstraat
Benny Proot Jabbeke dorpstraat wordt fietsstraat
De fietsers zijn binnenkort baas in de Dorpsstraat in Jabbeke. Dat is beslist op de gemeenteraadszitting van 4 november. De straat krijgt vanaf april 2020 eerst een grondige heraanleg. Daarna zal de fietsstraat van de Kapellestraat tot aan garage Cools een feit zijn. “Alleen zo kunnen we de snelheid hier beperken”, zegt schepen van mobiliteit Geert Depree (CD&V). 

De hoofdstraat van Jabbeke ondergaat zo opnieuw een metamorfose, nadat er de laatste jaren heel wat middenstand verdween en plaats ruimde voor flatgebouwen. Het schepencollege is toch enthousiast over de plannen. “Net zoals rond de schoolomgevingen in Jabbeke, maken we de keuze om de fietser op de eerste plaats te zetten in de Dorpstraat. De fietser zal in de vernieuwde straat voorrang krijgen op de auto’s. Heel concreet betekent dit dat er een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur geldt en dat fietsers niet ingehaald mogen worden”, zegt schepen van Mobiliteit Geert Depree (CD&V). In het project zullen ongeveer 600 meter rioleringsbuizen geplaatst worden. De rijbaan wordt aangelegd in asfalt, voor de voetpaden en parkeerstroken wordt gekozen om rustieke platines te gebruiken.

Riolering scheiden

“Bij de heraanleg wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de riolering te scheiden. Dit betekent dat het vuilwater en het hemelwater apart zullen afgevoerd worden”, vult schepen van Openbare Werken Jan Pollet (CD&V) aan. “Het regenwater zal richting de Jabbeke-beek aflopen, het vuilwater richting de Bitterweg. Op die manier kan ons rioleringswater veel beter en efficiënter gescheiden worden.” Tijdens de werken zal er vanuit CD&V Jabbeke hard gehamerd worden op een goede communicatie. Via bewonersbrieven, sociale media en de gemeente-app zal er tijdens de werken info doorgegeven worden aan de omwonenden. “We starten in april en mei met de eerste werken”, zegt Geert Depree. “Er is in het ontwerp bewust gekozen om niet te gaan voor eenrichtingsverkeer, hoewel daar ook veel voorstanders van waren. Heel wat handelaars kwamen immers aanzetten met studies die aantoonden dat er tot 30 procent minder verkoop was door éénrichtingsverkeer. De verkeerssituatie blijft dus dezelfde. De fietsstraat zal wellicht ook wat wenkbrauwen doen fronsen. In Varsenare wordt dat principe momenteel nogal met de voeten getreden. Toch gaan we de uitdaging aan om de fietsers hier voorrang te geven. Er is bewust gekozen om deze zwakke weggebruikers meer comfort te bieden in Jabbeke.”




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Stefaan Vandendriessche

    Wijze beslissing, waar deftig is gebrainstormd. Chapeau

  • walter descamps

    Het gemeentebestuur van Jabbeke heeft blijkbaar nog nooit gehoord van inspraak. De deelgemeente Varsenare wordt overal volgebouwd met allerhande gedrochten, lees appartementsgebouwen en rijhuizen om op het even welke hoek en straat. De verkaveling Varsenare Noord en de hoek van de Gistelsteenweg en de Nieuwenhovestraat zijn hiervan een typisch voorbeeld. Varsenare wordt kapotgemaakt.

  • Monique Maertens

    Hopelijk duurt het weer geen jaar voor aleer alles klaar is