Transportfirma zet in op binnenvaart

VANHEEDE ENVIRONMENT GROUP HAALT 4.000 TRANSPORTEN VAN DE WEG

Deze week vaart dit vrachtschip full time tussen Antwerpen en Geel en tussen Antwerpen en Izegem. Gisteren meerde het aan de Izegemse Zuidkaai aan.
Foto Couvreur Deze week vaart dit vrachtschip full time tussen Antwerpen en Geel en tussen Antwerpen en Izegem. Gisteren meerde het aan de Izegemse Zuidkaai aan.
Afvalbeheerder Vanheede Environment Group wil jaarlijks 4.000 transporten tussen Antwerpen en West-Vlaanderen van de weg halen. Dit door volop in te zetten op binnenvaart. Gisteren meerde het eerste schip met 13 containers aan in Izegem. Op termijn droomt Vanheede van een shuttledienst per boot die 30 containers ineens vervoert, waarbij ze tot 76.000 transporten uitspaart per jaar.

Als specialist in het verwerken en recycleren van afval draagt Vanheede Environment Group duurzaamheid hoog in het vaandel. Om hun impact op het milieu verder te verlagen, wil het bedrijf nu al enkele vrachtwagens van de weg halen. "Transport via het water is een duurzame oplossing en op die manier willen we ook de Antwerpse Ring ontlasten", vertelt Koen Smits, Area Manager bij Vanheede. "Wij hebben vandaag een 250-tal vrachtwagens op de baan en heel wat chauffeurs die meer dan eens gefrustreerd in de file staan. We willen ook graag een voorbeeld voor andere bedrijven zijn."

Ingrepen nodig

Deze week vaart een schip fulltime heen en weer tussen Antwerpen en Geel en tussen Antwerpen en Izegem. "Het is de bedoeling dat we via een proefproject, samen met het Vlaams Instituut voor de Logistiek, leren wat er exact nodig is om permanent te transporteren via de binnenvaart", gaat Smits verder.


"Alle obstakels worden deze week blootgelegd en we zitten rond de tafel met onder meer de Antwerpse Havenbeheerder en de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM), want infrastructurele maatregelen zullen hier en daar nodig zijn. Zo zijn er meerdere locaties waar de kaaien te hoog zijn."

Beperkte investering

Gisteren meerde het eerste schip aan de Izegemse Zuidkaai aan. Aan boord: containers vol afval die in onze provincie duurzaam verwerkt worden. De containers op het schip zijn exact dezelfde die anders op vrachtwagens worden geladen.


"Het is uniek dat er geen extra machines nodig zijn om het schip te laden en te lossen. De vrachtwagen pikt de containers gewoon aan om deze te laden en te lossen, rechtstreeks vanop de kaai. Daardoor is de investering binnen ons verhaal heel beperkt."


Na het lossen werd het schip opnieuw geladen met te verwerken afval dat richting Antwerpen en Limburg moest. Totale tijdsduur van de klus: amper twee uur. Hoewel er nu maar sprake is van een proefproject, gaat Vanheede voluit voor de binnenvaart en wil de firma ook andere bedrijven over de streep trekken. Daarom investeerde Vanheede vorig jaar in een site in de haven van Antwerpen, waardoor ze vanuit het centrum een directe verbinding heeft met de andere provincies en met het buitenland.


"Het is de bedoeling om in de toekomst te komen tot een shuttledienst die continu heen- en terugvaart en die we ook willen openstellen voor andere bedrijven. Niet met deze boot, maar er is al een exemplaar in ontwerp dat 30 containers kan vervoeren. Zelf berekenden we dat, als een schip een hele week op het traject actief is, wij met Vanheede Environment Group 4.000 transporten per jaar van de weg kunnen houden. Als anderen die vandaag ook afval- en recyclagematerialen vervoeren via de weg richting West-Vlaanderen, Limburg of Antwerpen, mee op de kar springen, kunnen we makkelijk tot 76.000 vrachtwagens van de baan halen."