Passchendaele-bier weer in de lift

VERKOOP STIJGT MET 12 PROCENT DANKZIJ WOI-HERDENKING

Britse re-enactors die taferelen uit de Eerste Wereldoorlog nabootsen, genoten het voorbije weekend van een Passchendaele-biertje.
Repro VDI Britse re-enactors die taferelen uit de Eerste Wereldoorlog nabootsen, genoten het voorbije weekend van een Passchendaele-biertje.
Het Passchendaele-bier van brouwerij Van Honsebrouck zit in de lift nu de ogen van de wereld gericht zijn op de herdenking van de Slag bij Passendale. "Door de vele herdenkingen hebben we dit jaar al 12 procent meer verkocht."

"Eind 2013 kregen we een telefoontje van de gemeente Zonnebeke met de vraag om in het kader van de herdenking van WOI een biertje te brouwen", vertelt Frederic Boulez van brouwerij Van Honsebrouck. "We beseften dat zoiets een delicate kwestie is. Daarom hebben we in het begin de afspraak gemaakt dat we een deel van de opbrengst zouden schenken aan het onderhouden van oorlogsmonumenten en het organiseren van herdenkingen. We hebben daarvoor een overeenkomst van vijf jaar opgesteld en eren die tot op vandaag." In ruil kreeg de brouwerij de belofte dat Zonnebeke en enkele omliggende gemeenten het bier mogen schenken in de marge van tal van officiële plechtigheden en herdenkingen. "We ondersteunen hen daar ook logistiek bij", vertelt Frederic. "Zo werd ons bier dit weekend ook gretig gedronken op het Living History-evenement aan het Passchendaele-museum in Zonnebeke.Tal van Britse re-enacters (acteurs die historische gebeurtenissen naspelen, nvdr.) waren er verlekkerd op."

Frederic Boulez van brouwerij Van Honsebrouck met het biertje.
VDI Frederic Boulez van brouwerij Van Honsebrouck met het biertje.

Enkele slechte jaren

Het Passchendaele-bier zit na enkele mindere jaren dus opnieuw in de lift. "We hebben in 2014 een heel sterke start gekend", weet Frederic. "In 2015 verslapte de aandacht wat en in 2016 hadden we een slecht jaar omdat de oorlogstoeristen wegbleven door de terreuraanslagen in Europa. Dit jaar doen we het - met dank aan de grote herdenking - weer heel wat beter. We hebben al 12 procent meer bier verkocht in vergelijking met vorig jaar. De verwachting is dat we eind dit jaar de kaap van de twintig procent zullen overschrijden."

Overstelpt met vragen

Maar is het bier - eens de herdenkingen afgelopen zijn - een blijvertje? "De kans is zeer groot", vertelt Frederic. "In het buitenland verkopen we Passchendaele niet omdat de regels omtrent commercialisering bij dergelijke herdenkingen veel gevoeliger liggen, maar we worden nog heel vaak overstelpt met vragen van Britten, Canadezen en Amerikanen. Als ze hier op bezoek zijn, nemen ze dan ook enorm veel geschenkmanden mee, of ze bestellen online. Maar het toont wel aan dat bier leeft bij de mensen en dat ze er geen aanstoot aan nemen."


De brouwerij heeft ook nog een Beer & Battlefield-tour lopen, met bezoeken aan belangrijke begraafplaatsen in combinatie van het nuttigen van Passchendaele." Ook die rondleidingen kunnen nog op belangstelling rekenen", zegt Frederic. "Enige tegenvaller is dat onze vaste stopplaats en eigen café The Passchendaele Pub in Passendale nu gesloten is door gezondheidsproblemen van de gerante. Een onfortuinlijke timing, maar we zijn al op zoek naar nieuwe uitbaters."