In het spoor van de renners die 100 jaar geleden de verwoeste gewesten trotseerden. Vincent start maandag in wielertocht Omloop van de Slagvelden: “Ik ben op mijn best op lange afstand, maar dit wordt toch doseren”

Vincent Holvoet maakt zich op voor de Omloop van de Slagvelden.
Joke Couvreur Vincent Holvoet maakt zich op voor de Omloop van de Slagvelden.
Acht ritten door België, Frankrijk en Luxemburg, samen goed voor 2.098 kilometer en 17.000 hoogtemeters. Een eeuw na datum komen op maandag 19 augustus 87 renners aan de start van de Omloop van de Slagvelden. Vincent Holvoet (39) is een van hen. De Izegemnaar is niet alleen een fervent fietsfanaat, maar is ook historicus met een grote passie voor beide wereldoorlogen. De uitdaging is hem dus op het lijf geschreven. “Maar ik weet nu al dat ik mezelf onderweg ongetwijfeld meermaals zal vervloeken”, lacht hij.

Toen de Franse krant Le Petit Journal in 1919 als eerbetoon aan de gesneuvelde soldaten een wielerwedstrijd langs de slagvelden van het westelijke front organiseerde, fronsten velen de wenkbrauwen. Wie durfde het nu aan om tweeduizend kilometer te koersen door de verwoeste gewesten waar de heropbouw nog moest beginnen en de wegen getekend waren door de oorlog, bomkraters inclusief? 87 renners kwamen aan de start. Onderweg werden ze geteisterd door regen, hagel en zelfs sneeuw. Velen vielen af door pech en uiteindelijk bereikten amper 21 renners de finish.

Oostvleteren anno 1919. De stukgeschoten weg tussen Veurne en Ieper, waar de renners langs kwamen.
repro Christophe Deconinck Oostvleteren anno 1919. De stukgeschoten weg tussen Veurne en Ieper, waar de renners langs kwamen.

Nieuwe heup

Door de jaren heen raakte de heroïsche koers in de vergetelheid, tot Diksmuideling Frank Becuwe er in 2013 een boek overschreef. Dat inspireerde Luc Dossche uit het Oost-Vlaamse Oosteeklo om dit stukje wielergeschiedenis nieuw leven in te blazen. Op maandag 19 augustus is het zover. Dan komen opnieuw 87 sportievelingen aan de start van de Omloop van de Slagvelden, waaronder dertien West-Vlamingen. Izegemnaar Vincent Holvoet is er een van. Hij is wat je noemt een getraind fietser. “Ik heb dit jaar al tienduizend kilometer op de teller ”, vertelt hij. “Van maart tot oktober ga ik drie keer per week met de fiets naar mijn werk in Oostende (Vincent is leerkracht geschiedenis, aardrijkskunde en toerisme aan zowel het Ensorinstituut als het Koninklijk Atheneum Centrum nvdr), ik ben aangesloten bij WTC De Boscrossers en Peloton d’Hiver en maakte ook al verschillende solotochten naar onder andere Luik en de Opaalkust. Ik ben op mijn best op lange afstand, maar toch wordt de Omloop der Slagvelden doseren. Ik heb geen flauw benul hoe mijn lichaam zal reageren als we elke dag driehonderd kilometer afmalen. Ik heb bovendien sinds zes jaar een nieuwe heup, al maak ik me daar niet echt zorgen over. Ze is ondertussen voldoende getest.”

Tervate anno 1919. Over deze pas herstelde brug, haastten de renners zich naar het volgende controlepunt.
repro Christophe Deconinck Tervate anno 1919. Over deze pas herstelde brug, haastten de renners zich naar het volgende controlepunt.

De Omloop is meer dan alleen een sportieve uitdaging. Ik wil onderweg ook stilstaan bij het verleden en kijk er echt naar uit om door de streek van Verdun en de Vogezen te fietsen, al weet ik niet of er veel tijd zal zijn om even te stoppen

Vincent Holvoet

Gids spelen

Vincent hoorde over de Omloop via een kameraad van de Boscrossers. “Ik had direct interesse, want het is de perfecte combinatie van mijn twee grote passies: wielrennen en de geschiedenis van de twintigste eeuw. Maar iedereen verklaart me zot en zegt dat ik het niet mag onderschatten. Ik heb dan ook bewust getraind, al kunnen meerdere dagen regen of problemen met maag en darmen nog altijd roet in het eten gooien. Maar ik neem deel om de eindmeet te halen op 30 augustus en hoop bovenal op een veilige aankomst voor alle deelnemers. Maar de Omloop is meer dan alleen een sportieve uitdaging. Ik wil onderweg ook stilstaan bij het verleden en kijk er echt naar uit om door de streek van Verdun en de Vogezen te fietsen, al weet ik niet of er veel tijd zal zijn om even te stoppen. Het is bovendien een zelfvoorzienende tocht. We moeten zelf onze overnachtingen en bevoorrading regelen. We mogen vijftien kilogram bagage meegeven met een vrachtwagen, maar daar houdt het mee op. Gelukkig heb ik de eerste dagen een volgwagen. Ik ken niemand van de andere deelnemers, maar ben vrij sociaal ingesteld. Nu zeg ik nog dat ik zal proberen low profile te blijven, maar ik vermoed dat ik al snel de rol van gids op me zal nemen en zal toelichten wat zich een eeuw geleden waar afspeelde.”

Meer info op www.wielerroem.com.

Het boek van Frank Becuwe waar mee het allemaal begon: "De Omloop van de Slagvelden, de meest heroïsche wielerwedstrijd ooit."
Christophe Deconinck Het boek van Frank Becuwe waar mee het allemaal begon: "De Omloop van de Slagvelden, de meest heroïsche wielerwedstrijd ooit."
De route anno 1919.
Kos De route anno 1919.
De route anno 2019
Wielerroem De route anno 2019



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.