Coca-Cola en InBev moeten er nog jaren op wachten, maar West-Vlaamse brouwerij pronkt wel al met ecologische blikkenlijn: geen plastic meer, minder CO2-uitstoot

Bierblikjes zijn de toekomst voor brouwerij Van Honsebrouck. Duurzame blikjes om precies te zijn. Om dat te realiseren, pompte de familiebrouwerij vier miljoen euro in een nieuwe verpakkingslijn voor zijn speciaalbieren. Plastic wordt gebannen en wegwerpfolie wordt bio-afbreekbaar. De blikkenlijn komt er om aan de vraag uit landen als China en India te voldoen.
Xavier Vanhonsebrouck toont hoe je makkelijk het etiket kan verwijderen van het bierblik.
Joke Couvreur Xavier Vanhonsebrouck toont hoe je makkelijk het etiket kan verwijderen van het bierblik.

De bieren van de brouwerij, waaronder toppers als Kasteel Rouge en Filou, zitten in de lift. Sinds de verhuis naar een nieuwbouw in Emelgem is de productie opgelopen tot 145.000 hectoliter per jaar, een stijging van 45 procent. Vooral de buitenlandse vraag groeit. Om landen als China, India en Rusland beter te kunnen bedienen, komt de brouwerij nu met een automatische blikken- en verpakkingslijn voor speciaalbieren. 

De etiketten zijn voorzien van een soort rits, zodat je deze makkelijk van het blik kunt verwijderen.
Joke Couvreur De etiketten zijn voorzien van een soort rits, zodat je deze makkelijk van het blik kunt verwijderen.

Ecologische etiketten

“Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar was 29 procent van alle verkochte bieren in Frankrijk in blik. In de Verenigde Staten gaat het al om 56 procent”, weet zaakvoerder Xavier Vanhonsebrouck. “We willen daar een voortrekkersrol in spelen en pakken als eerste uit met een ecologisch jasje voor onze bieren in blik. Nog voor grote spelers als Coca-Cola en InBev, die zulke investeringen pas in respectievelijk 2020 en 2025 plannen. Je mag dat ‘jasje’ overigens letterlijk nemen. We kunnen blikken van een print voorzien, maar het is ook mogelijk om met afritsbare ‘sleeves’ te werken, een soort ecologische etiketten die we rond het blik aanbrengen. We zetten deze in voor kleinere oplages en speciale gelegenheden. Zo kunnen we inspelen op de wensen van de markt. We verstoren daarmee het recyclageproces niet meer. Als je een blik met ‘sleeve’ in de pmd-zak gooit, wordt het recyclageproces verstoord, terwijl je die bij ons kunt afritsen voor je het blik bij de pmd gooit.”

Plasticvrij

De brouwerij werkt ook samen met het Ierse bedrijf Smurfit Kappa voor plasticvrije verpakkingen. “We gebruiken verpakking van FSC-papier, afkomstig uit duurzaam beheerde bossen”, gaat Vanhonsebrouck verder. “Door alleen met karton te werken, sparen we per 30.000 hectoliter 8,75 ton plastic uit. De folie rond de paletten is dan weer gemaakt op basis van suikerriet en op vlak van watergebruik besparen we voor 30.000 hectoliter bier in blik tot 2.000 kubieke meter water in vergelijking met herbruikbare flessen.”

'Thank you for recycling', verschijnt op het blik wanneer je het etiket eraf haalt.
Joke Couvreur 'Thank you for recycling', verschijnt op het blik wanneer je het etiket eraf haalt.

Minder transport en CO2-uitstoot

Ook op transportvlak is er beterschap. “Omdat blikken minder wegen dan flessen kunnen we 48 procent meer volume in blikken leveren in vergelijking met flessen”, legt Xavier Vanhonsebrouck uit. “Extra voordeel is dat er geen retourvracht nodig is voor de blikken, want die gaan meteen in de pmd-zak. Eén transport blikken vervangt dus twee vrachten met volle flessen en twee vrachten met de retour van die flessen. Dat betekent dus minder C02-uitstoot.” 

Ook het materiaal van het blik speelt een rol, in dit geval aluminium. “Om dat te recycleren, is er 95 procent minder energie nodig dan om het te produceren. Een besparing die per ton goed is voor 8 ton minder CO2-uitstoot. Eenmaal een blikje leeg is, duurt het bovendien gemiddeld slechts zestig dagen voor het gerecycleerd en gevuld weer in de winkelrekken staat.”

Brouwerij Van Honsebrouck lanceert een duurzame bierblikkenlijn. Hierbij een uitvergrote versie van de nieuwe kartonnen verpakkingen.
Joke Couvreur Brouwerij Van Honsebrouck lanceert een duurzame bierblikkenlijn. Hierbij een uitvergrote versie van de nieuwe kartonnen verpakkingen.

Vlugger koel

En wat met de smaak, die in blik vroeger al eens durfde variëren? “Er kan geen licht en zuurstof aan het bier en dus blijft de smaak gelijk”, verzekert de zaakvoerder. “Doordat een blik sneller koelt, wordt ook de smaakbeleving beter. De consument moet bovendien niet met leeggoed zeulen en de verpakking weegt minder. Genoeg voordelen om voor blik te kiezen dus.”

Aan de automatische blikken- en verpakkingslijn hangt een prijskaartje van vier miljoen euro. Tussen 2018 en 2023 zal de brouwerij in totaal voor elf miljoen euro investeren.

Brouwerij Van Honsebrouck lanceert een duurzame bierblikkenlijn.
Joke Couvreur Brouwerij Van Honsebrouck lanceert een duurzame bierblikkenlijn.
Xavier Vanhonsebrouck met het duurzaam bierblik.
Joke Couvreur Xavier Vanhonsebrouck met het duurzaam bierblik.
Brouwerij Van Honsebrouck lanceert een duurzame bierblikkenlijn.
Joke Couvreur Brouwerij Van Honsebrouck lanceert een duurzame bierblikkenlijn.
Brouwerij Van Honsebrouck lanceert een duurzame bierblikkenlijn.
Joke Couvreur Brouwerij Van Honsebrouck lanceert een duurzame bierblikkenlijn.
De etiketten zijn voorzien van een soort 'ritssysteem'.
Joke Couvreur De etiketten zijn voorzien van een soort 'ritssysteem'.
Brouwerij Van Honsebrouck lanceert een duurzame bierblikkenlijn.
Joke Couvreur Brouwerij Van Honsebrouck lanceert een duurzame bierblikkenlijn.



24 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Marc Fuchs

    Blikjes naar India en China transporteren, minder CO2 uitstoot???

  • Mario Erna

    Nog meer blikken langs de kant van de weg

  • Hilde Van Grieken

    Er gaat niks boven statiegeld op petflessen en blikjes en dan zal men niks meer terugvinden in de bermen en langs groene wegen of stranden, maar men vertikt het gewoon omdat ze dan zelf niet ALLES in hun eigen zak kunnen steken.

  • Luc Verbrugghe

    Sven Degroote, de school was en is verkeerd: glas is de grootste vervuiler : wassen met detergent, etiket afweken met detergent, spoelen met ontsmetter, bakken wassen en spoelen energie om een fles te maken en als je weet dat deze maximaal 8 maal kan hergebruikt worden . Neem dan nog transport, gewicht en beperkte inhoud : vb volume petfles 1,5 l, gewicht petfles 20 gram, glazen fles 1L volume, gewicht paar honderd gram enz,transport van/naar fabriek van/naar consument enz, alles berekenen aub !

  • De Pauw Monique

    En nochthans bij coca-cola Gent heel veel nieuwe inversteringen gedaan... nieuwe installaties (met veel minder personeel) ... maar aan het milieu is niet gedacht...