Worden de kasseien in de dorpskom behouden?Stadsbestuur stapt met ontwerpideeën naar de inwoners

Stad Ieper betrekt de bewoners van Boezinge bij het ontwerp voor de dorpskernvernieuwing.
Henk Deleu Stad Ieper betrekt de bewoners van Boezinge bij het ontwerp voor de dorpskernvernieuwing.
Normaal starten eind volgend jaar wegen- en rioleringswerken in Boezinge. Het stadsbestuur van Ieper organiseerde donderdag een infomarkt voor de inwoners, waar ze de ontwerpideeën te zien kregen. “Voor alle duidelijkheid: er zijn nog geen plannen”, benadrukt schepen van Openbare Werken Ives Goudeseune (sp.a). “We gaan de Diksmuidseweg aanpakken tussen de twee kruispunten met de Randweg. En ook een aantal zijstraten.”

De afstand tussen de twee kruispunten op de N369 van Ieper naar Diksmuide bedraagt anderhalve kilometer. Het grootste deel van de doortocht is aangelegd in kasseien, alleen het begin en einde bestaan uit asfalt. Maar op verschillende plaatsen liggen de kasseien er slecht bij. Het is maar de vraag of de kasseien zullen blijven bij de heraanleg. “Daarom vragen we nu de mening van de bewoners”, legt schepen Goudeseune uit. “Alle pistes liggen nog open: asfalt, betonstraatstenen of nog andere materialen, niks is uitgesloten. Al moeten we natuurlijk ook rekening houden met het prijskaartje. Als we voor asfalt kiezen, zal de snelheid van het doorgaand verkeer stijgen. Daarom gaan we sowieso de rijbaan versmallen tot 4,1 meter. Aan beide kanten gaan we fietscomfortzones in beton aanleggen.”

Buren Norbert Goes, echtgenote Magda Adam en Chris Boutte bestuderen de ideeën.
Henk Deleu Buren Norbert Goes, echtgenote Magda Adam en Chris Boutte bestuderen de ideeën.

Chris Boutte woont al sinds 1985 op de Diksmuidseweg. Buren Norbert Goes en zijn echtgenote Magda Adam zelfs nog drie jaar langer. “In onze straat rijden ze veel te snel”, benadrukt Chris. “Een flitspaal kan de oplossing zijn. En voor mij mogen die kasseien verdwijnen.”

Magda is voorstander van verhoogde plateaus. “Dan moeten automobilisten wel afremmen. Ik vind het alvast een pluspunt dat er fietscomfortzones komen, want nu hebben fietsers helemaal niks.” “Onze dorpskom is voor fietsers een ramp”, beaamt Chris.

Buurtbewoners bestuderen de kaart van Boezinge.
Henk Deleu Buurtbewoners bestuderen de kaart van Boezinge.

Make-over

De stad maakt van de wegenwerken gebruik om gescheiden riolering aan te leggen. De subsidies zijn al toegekend. Een timing en het aantal fasen liggen nog niet vast. “Eerst gaan we ideeën verzamelen om daarna met een ontwerp naar de inwoners te stappen”, legt schepen Ives Goudeseune uit. “We rekenen op een uitvoeringstermijn van een jaar.”

De stad Ieper maakt van de gelegenheid ook gebruik om het dorp een opknapbeurt te geven, met nieuwe voetpaden en parkeerstroken. Sommige inwoners zijn voorstander van verkeersdrempels om het verkeer af te remmen. “Drempels veroorzaken echter trillingen en schade aan de woningen”, waarschuwt mobiliteitsambtenaar Valentijn Seys.

Stad Ieper betrekt de bewoners van Boezinge bij het ontwerp voor de dorpskernvernieuwing.
Henk Deleu Stad Ieper betrekt de bewoners van Boezinge bij het ontwerp voor de dorpskernvernieuwing.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.