Werken aan Ypermuseum zijn halfweg

AFBRAAKWERKEN VOORBIJ OPBOUW BEGONNEN STRUCTUUR AL ZICHTBAAR

De architect toont dat de loketten in de oude loketzaal zijn verdwenen.
Eric Flamand De architect toont dat de loketten in de oude loketzaal zijn verdwenen.
Het nieuwe stadsmuseum in de Lakenhalle van Ieper begint vorm te krijgen. Alle afbraakactiviteiten zijn achter de rug. Ondertussen zijn de opbouwwerken begonnen en is de structuur al wat zichtbaar. Als alles goed gaat, opent op het Ypermuseum op 1 juli 2018 de deuren. "En we zitten op schema", aldus museumcoördinator Sandrin Coorevits.

De Lakkenhalle van Ieper is het grootste burgerlijke gotische bouwwerk in Europa. Tijdens WO I werd het gebouw volledig met de grond gelijk gemaakt. Na de oorlog startte de heropbouw en die duurde tot begin de jaren '60 van de vorige eeuw. Een deel van het complex wordt nu verbouwd tot stadsmuseum en ondertussen zijn de werken halfweg.


"Een belangrijke fase is voorbij, namelijk de afbraak", verduidelijkt schepen Jef Verschoore (CD&V). "Alle puin is geruimd en de aannemer is begonnen met de opbouwwerken. Op vandaag hebben we al een vrij goed beeld op het grondplan van het nieuwe museum. Het is de bedoeling dat ook de architectuur van de lakenhalle getoond wordt."

In de bovenzaal werd de nok terug vrijgemaakt.
Eric Flamand In de bovenzaal werd de nok terug vrijgemaakt.

Beton

Voor de verbouwingen werd een beroep gedaan op de architecten Frederic Vandoninck en Wouter Willems van het Antwerps bureau FVWW. Zij begonnen met een studie van het gebouw en wat de mogelijkheden zijn.


"De heropbouw is in beton gebeurd, omdat er in dit deel van de Lakenhalle al heel wat beton verwerkt zit. Ook achter het plafond zitten mooie betonnen structuren en die willen we weer zichtbaar maken."


Bij een rondleiding valt op dat de loketten in de voormalige lokettenzaal verdwenen zijn. De nieuwe metselwanden maken de structuur van het nieuwe museum al zichtbaar.


"De conferentiezaal die vroeger boven was, hebben we naar beneden gebracht", aldus architect Frederic Vandoninck. "Die zaal kan voor allerlei zaken worden gebruikt: evenementen, bijeenkomsten en lezingen. Omwille van het publieke karakter van zo'n zaal is het logischer om die op de begane grond in te werken." De architecten creëerden op de tweede verdieping een grote museale ruimte.


"Daar hebben we een tussenvloer verwijderd, zodat we een zaal krijgen van 12 m hoog onder de dakkap van de hallen. Die ruimte is te vergelijken met de monumentale zaal van IFFM. Daar is ze in hout, terwijl we hier met beton werken."


Op het gelijkvloers komt een grote ingangszone met een balie. Wie het museum heeft bezocht zal via de koer gemakkelijk naar het IFFM kunnen.

De werken schieten goed op.
Eric Flamand De werken schieten goed op.

Wisselvitrine

Hoewel nog niet alles vastligt kan Sandrin Coorevits, coördinator van het Ypermuseum, wel al iets zeggen over de invulling van het gebouw. "Bij het binnenkomen zal een grote wisselvitrine voorzien worden. Daarin zullen halfjaarlijkse tentoonstellingen te zien zijn over wat er op dat moment in de stad als thema leeft."


Bij de ingang krijgen de bezoekers een bandje, net zoals bij de buren van het IFFM. "Bij ons zal er echter wel geen poppy opstaan, maar wel een kattenpoot. Het tweede verschil is dat wij tevens bandjes zullen hebben voor kinderen. Er zal een aanbod zijn op maat van kinderen en een aanbod op maat van volwassenen."

Beleg van Ieper

"Een deel van de tentoonstelling werpt de bezoeker een paar eeuwen terug in de tijd. De eerste grote zaal wordt volledig gewijd aan Ieper in de middeleeuwen, toen het samen met Gent en Brugge een van de topsteden van Europa was. Daarop gaan we verder naar het conflict van 1383, toen Ieper voor een stuk werd verwoest (Beleg van Ieper door Britten en strijders uit Gent, nvdr). We hebben het over de pest en over Ieper als bisschopsstad. Het zogenaamde kabinet zal volledig worden gewijd aan wat er aan archeologische materiaal in Ieper is gevonden. Wij hebben immers de grootste collectie van metalen voorwerpen in Vlaanderen. Op de tweede verdieping zal de bezoeker een kleine cinema treffen met een projectie van hoe Ieper een vestingstad werd. Op de bovenste verdieping komt ook de 19de eeuw aan bod. Tenslotte eindigen we in de zaal 'Ieper veert op', waar we de 20ste en 21ste eeuw zullen tonen", aldus Sandrin Coorevits. "Voor die laatste zaal lanceren we een aantal oproepen. Zo vragen we mensen die ergens in de wereld verwijzingen naar Ieper vinden, dat ons te laten weten."


Het verdere verloop van de werken, maar ook alle andere info over het museum is te vinden op www.ypermusuem.be