Ieper wil naast Britten en Nieuw-Zeelanders ook Nederlanders lokken: “We blijven inzetten op herdenkingstoerisme, maar we willen ook een ander soort toeristen lokken”

Stad lanceert promofilmpje op grootste Nederlandse televisiezender RTL4

Schepen van Economie  Diego Desmadryl wil Nederlandse toeristen warm maken voor een bezoek aan de Kattenstad.
Christophe Maertens Schepen van Economie Diego Desmadryl wil Nederlandse toeristen warm maken voor een bezoek aan de Kattenstad.
“We blijven inzetten op herdenkingstoerisme, maar we willen ook een ander soort toeristen naar Ieper halen.” Schepen van Toerisme Diego Desmadryl (Open Ieper) wil onze noorderburen laten kennis maken met Ieper en de regio. Daarvoor wordt een promotiefilmpje gelanceerd op RTL4.    

Dat de herdenking van WO I een grote rol blijft spelen op vlak van toerisme in Ieper blijkt uit de nieuwe toeristisch brochure, waarvan 48.000 exemplaren worden verdeeld over Vlaanderen. De eerste bladzijden gaan over de Groote Oorlog. “Maar we willen verder gaan”, zegt schepen Diego Desmadryl (Open Ieper). “Zo willen we bijvoorbeeld inzetten op fietstoerisme.” De regio kan afgefietst worden via het fietsnetwerk van de Westhoek. Dat netwerk is een geheel van fietspaden dat in beide richtingen bewegwijzerd is. Op elk knooppunt staat een bord met een nummer en een richting. Daarnaast is er de fietsroute Ieperboog–Ypres Salient. Die tocht van 35 kilometer start op de Grote Markt en loopt via de sites van WO I.

Promotiefilmpje

De stad Ieper wil buitenlandse toeristen laten kennis maken met het fietstoerisme in de Westhoek . “En in welk land wordt veel gefietst? Juist, Nederland.” Ieper gaat daarom een promotiefilmpje opnemen, dat op 25 maart op RTL4, de grootste Nederlandse televisiezender, zal getoond worden. We willen daarmee onze noorderburen warm maken voor een bezoek aan onze stad.” De schepen maakt ook werk van promotie voor de Kattenstad voor toeristen die meevaren op cruiseschepen en aanmeren in Zeebrugge. “Ook daar rest ons een markt.”

We willen onze stad in de boekjes graag voorstellen aan potentiële bezoekers. Het zijn uitnodigingen om Ieper te komen bezoeken

Schepen Diego Desmadryl (Open Ieper)

Brochures

Vorige week zijn ook nieuwe toeristische brochures gedrukt. In totaal zijn er meer dan 48.500 brochures in het Nederlands, Engels, Frans en Duits gemaakt. “Er zijn er al meer dan 12.000 de deur uit”, gaat de schepen verder. “We willen enerzijds de lezer informeren over evenementen in onze stad en een overzicht geven van de drieduizend bedden in de 170 logies in Ieper. Ook de lokale horeca adverteert erin. Anderzijds willen we onze stad in de boekjes graag voorstellen aan potentiële bezoekers. Het zijn uitnodigingen om Ieper te komen bezoeken. De brochure zit vol met nuttige informatie over musea, bezienswaardigheden, fietsnetwerken en streekproducten.”

De stad Ieper stuurt de nieuwe brochures op naar de grote toeristische infokantoren over het hele land, zoals Brugge, Gent, Brussel en Hasselt. “Maar ook de toeristische diensten van onze buurgemeenten krijgen de brochures”, weet Desmadryl. “En de grotere hotels in onze buursteden krijgen boekjes in meerdere talen opgestuurd. 12.000 brochures worden gegeven aan logiesversterkers in Ieper, zowel B&B’s, hotels en jeugdlogies. Daarmee kunnen de gasten worden geïnformeerd over het toeristische aanbod in onze stad.”

De brochures zijn te verkrijgen in het bezoekerscentrum in de Lakenhalle in Ieper of te downloaden op www.toerismeieper.be.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.