"IeperEat klinkt als yperiet... Degoutant"

COMMOTIE OVER NAAM NIEUW RESTAURANT, MÉT BOM IN LOGO

Andrew en Alison Badman, een koppel uit Bristol, aan het restaurant.
Eric Flamand Andrew en Alison Badman, een koppel uit Bristol, aan het restaurant.
De naam van een nieuw restaurant in Ieper roept verontwaardiging op. IeperEat klinkt volgens sommigen te veel als yperiet, het mosterdgas dat in WO I duizenden slachtoffers maakte in de Westhoek. De zaak is overbuur van het In Flanders Fields Museum. "Degoutant", klinkt het daar. "De gewone man in de straat heeft daar toch geen last van?", pareert zaakvoerster Cinderella Maselis.

Nog voor IeperEat op 16 juli aan het Vandenpeereboomplein, recht tegenover het In Flanders Fields Museum (IFFM), de deuren opent, brengt het eethuis al heel wat commotie teweeg. Dominiek Dendooven, wetenschappelijk medewerker van het IFFM, bond de kat de bel aan op Facebook. "In shock", schrijft Dendooven. "In Ieper komt er een restaurant met de naam IeperEat, met een bom in het logo. Smakeloos, zelfs degoutant. De opening vindt bovendien vier dagen na de 100ste verjaardag van de introductie van yperiet of mosterdgas plaats." Burgemeester Jan Durnez (CD&V) begrijpt volledig dat de kwestie gevoelig ligt bij het In Flanders Fields Museum. "Het is ongelukkig en wansmakelijk gekozen", zegt Durnez. "De affaire kwam een paar weken geleden al op het schepencollege en toen heeft schepen Katrien Desomer contact opgenomen met de uitbaters. Er werd hen gewezen op de delicate kwestie. Ze zijn daar toen niet op ingegaan en ondertussen al aan het afficheren dat ze gaan opengaan." De burgemeester stelt dat de stad de zaakvoerders niet kan verplichten een andere naam te gebruiken. "We hopen wel dat ze op zijn minst die bom weghalen uit het logo, maar de naam blijft ongelukkig."


Cinderella Maselis (32), die samen met Valerie Letont (24) IeperEat zal uitbaten, zit naar eigen zeggen verveeld met de hetze. "Het is niet onze bedoeling mensen te choqueren of te kwetsen", stelt ze. "Ik vind het wel jammer dat we nu aan de schandpaal van de sociale media genageld worden, terwijl er nooit niemand ons heeft uitgenodigd voor een echt gesprek."

Het veelbesproken logo van IeperEat.
Eric Flamand Het veelbesproken logo van IeperEat.

Te laat

Cinderella Maselis bevestigt wel dat ze een telefoon kreeg van schepen Desomer, met de boodschap dat er negatieve reacties waren gekomen op de naam van het restaurant. "Ik heb toen wat uitleg gegeven: dat we het woord 'Ieper' in onze naam wilden, net zoals het woord 'eat'. Zo weten ook Engelsen dat ze bij ons welkom zijn. Het bommetje? Dat verwijst naar een smaakbom. En IeperEat wordt toch anders uitgesproken dan yperiet? Voor ons was het sowieso te laat om nog van naam te veranderen, al ons drukwerk was al klaar. Bovendien zouden wij ook niet willen veranderen. Als de commotie zo groot blijft, kunnen we bij een volgende druk - van cadeaubonnen en zo - misschien dat bommetje wegdoen."


De Britten die we gisteren aan de zaak spraken, stoorden zich alvast niet aan de naam. "Het was ons nooit opgevallen, mocht je het ons niet hebben gezegd", zeggen Andrew en Alison Badman, een koppel uit Bristol. "Het is immers anders geschreven én in het Engels klinkt yperiet dan ook anders dan IeperEat. Mocht het al open zijn geweest, waren we er misschien wel gaan eten."

Vrije keuze

Ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) is mild. "Het staat een ondernemer vrij de naam voor zijn zaak te kiezen. Of een bepaalde naam goed of slecht gekozen is: daar zal uiteindelijk de consument over oordelen", zegt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. "Het enige wat een ondernemer moet nagaan, is of de naam al bestaat of lijkt op die van een andere onderneming."