POLL. Deze vier oplossingen voor de Noord-Zuid liggen op tafel. Welke kies jij?

Houthalen-Helchteren
Archieffoto Tony Van Galen Houthalen-Helchteren
Een vijf kilometer lange tunnel ten oosten van de gemeente onder Kelchterhoef en Europark door. Dat is een nieuw voorstel om het Noord-Zuidprobleem op te lossen. Eind 2020 moet de Vlaamse regering hét ideale voorstel goedkeuren om een einde te maken aan de mobiliteitsproblemen in Houthalen-Helchteren. Wij sommen de vier voorstellen voor je op.

1. Tunnels onder dorpskernen

Een van de lang onderzochte voorstellen is een dubbele tunnel onder de dorpskernen van Houthalen en Helchteren. De Grote Baan zou dan verbreed worden en alleen nog gelden voor het lokale verkeer. In de Meerstraat, in de buurt van tankstation Bruno, zou de ingang van de tunnel komen. Net achter Houthalen-centrum kom je weer boven. Voor Haletra in Helchteren zou je de tweede tunnel inrijden, die achter Ter Dolen weer naar boven komt. De Grote Baan zou een pak bomen krijgen, brede voetpaden en dient dan meer als boulevard voor het lokale verkeer. 

2. Tunnels onder dorpskernen mét sneltram

Het tweede scenario is redelijk gelijk aan bovenstaand plan, alleen zou de sneltram over de volledige afstand van de Grote Baan rijden, vertrekkend vanuit Hasselt richting Pelt. De combinatie van tunnels en tram zal meer plaats vergen, wat een pak meer onteigeningen zal betekenen. Het lokale verkeer zou in dit plan niet langer over de Mangelvallei in Laak kunnen passeren om die omgeving op te waarderen.

Kelchterhoef.
Kelchterhoef.

3. Grote tunnel onder Kelchterhoef

Compleet nieuw voorstel en misschien het meest gedurfde is een tunnel van vijf kilometer. Dit keer aan het oosten van de gemeente. De omleidingsweg zou beginnen aan de E314 aan Park Midden Limburg, zo oostelijk richting Houthalen leiden. Omdat je van aan Kelchterhoef natuurgebied binnenrijdt, zul je ondergronds moeten. Een tunnel dwars onder het natuurgebied én Europark door tot achter de kazerne in Helchteren. Vanaf daar zou je weer bovengronds doorrijden, rechtstreeks aangesloten op de Noord-Zuid in Hechtel. Met dit scenario zou er helemaal geen doorgaand verkeer meer passeren over de Grote Baan en zou ook de Kazernelaan ontlast worden. Uit tellingen blijkt dat heel wat mensen die van Noord-Limburg naar Genk willen dat via de Kazernelaan proberen.

4. De westelijke omleidingsweg

Dit plan werd jaren geleden al voorgesteld, maar tegelijk neergehaald door de Raad van State. De westelijke omleiding zou het fietspad en gewezen treinspoor volgen ten westen van de gemeente. Van aan de E314 zou je richting industriezone Centrum-Zuid rijden, om zo de oude spoorweg te volgen. Parallel zou een tram en fietssnelweg lopen. Deze zone is erkend Europees natuurgebied en net een van de hoofdredenen om het destijds van tafel te vegen. Maar tegen 2020 wil de Werkvernootschap Noord-Zuid alle plannen nog eens bekijken.

Poll

Welke oplossing kies jij?

  • Tunnels onder dorpskernen Houthalen en Helchteren 27%
  • Tunnels onder dorpskernen Houthalen en Helchteren mét tram 28%
  • Tunnel van vijf kilometer onder Kelchterhoef 27%
  • Westelijke omleiding via oude spoorweg 14%
  • Andere oplossing 4%



5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jeroen Keppens

    Er is maar 1 oplossing die effectief ook denkt aan de impact van de regering inzake ons rijgedrag. Ik wil die tunnel met tram! Dan kan ik tenminste de tram nog nemen als ze mijn auto onbetaalbaar hebben gemaakt

  • wilfrid haesen

    Hebben jullie daar echt meer dan 40 jaar voor nodig? Rij eens naar Maastricht. In enkele jaren gepland en gebouwd. Tunnels in verschillende verdiepingen. Doorgaand verkeer, plaatselijk verkeer en groene zone met nieuwbouw en.... Daar hebben ze nog een begrotingsoverschot!!

  • rudy poelmans

    Haal het project weg van de politiek. Dat is de ware oorzaak voor het mislukken van dit project.

  • Raf Audrians

    En wat met de uitlaatgassen die uit de tunnel komen...hebben wij daar last van in helchteren? Want ik veronderstel dat die ook wel ergens uit moet komen. Spreken we dan van gezondere lucht??.

  • Luc Cosemans

    Andere oplossing: haal het kruisende lokale verkeer van de grote baan, leg tunnels, bruggen aan voor het kruisende verkeer, met andere woorden maak een verkeersplan voor HH en niet voor de grote baan. De grote baan is groot genoeg.