Nog dit jaar camera's tegen vrachtwagens

MAXIMUM 3,5 TON IN DORPSKERNEN

Vrachtwagens in de file op de Vrijheid.
Foto Ton Wiggenraad Vrachtwagens in de file op de Vrijheid.
De camera's die nummerplaten lezen en doorgaand vrachtverkeer uit de dorpskernen van Hoogstraten moeten houden, worden nog eind dit jaar geplaatst. Enkel lokaal verkeer, dat moet laden en lossen, is dan nog welkom. Chauffeurs die het verbod negeren, ontvangen een pv in de bus.

Per dag rijden ealleen al over de Vrijheid 18.000 tot 20.000 voertuigen, waarvan 3.000 vrachtwagens. Vanaf eind dit jaar zullen vrachtwagenchauffeurs die nog zonder laden of lossen via de dorpskernen van Hoogstraten hun weg zoeken van de E19 naar de E34 beboet worden. Binnenkort vinden voor Hoogstraatse (transport)bedrijven informatieavonden plaats om de adviesroutes bekend te maken. De stad liet intussen een ludiek promotiefilmpje draaien.

Drie locaties

De vrachtwagensluizen worden geplaatst in Meerdorp ter hoogte van de oude melkerij; in Meerle op de Strijbeekseweg net voorbij Groot Eyssel; en op de Vrijheid in Hoogstraten ter hoogte van horecazaak Kokomo City.


Het principe is simpel: vrachtwagens komen binnen via Meer of Meerle (of omgekeerd) en rijden richting Hoogstraten. De chauffeur die het traject met een bepaalde snelheid aflegt, verraadt dat hij of zij niet moest laden of lossen op het grondgebied van Hoogstraten en riskeert een boete. Doorgaand verkeer moet de nieuwe adviesroutes volgen.


Het camerasysteem wordt uiteraard van buiten Hoogstraten aangekondigd. "We hebben niet alleen de sluizen", benadrukken schepen Marc Haseldonckx en burgemeester Tinne Rombouts. "Er komt een duidelijk signalisatieplan vanaf de grens én op de E19. Bovendien voeren we in élke dorpskern een tonnagebeperking tot 3,5 ton in."

Uitzonderingen

De camera's werken normaal gezien vanaf eind dit jaar. Dan zal het camerasysteem een drietal maanden proefdraaien, zonder boetes uit te delen. Nadien gaat elk pv naar het parket. Zowel Belgen als buitenlanders worden beboet. "Bedrijven op het grondgebied van Hoogstraten en vrachtwagens die moeten leveren op ons grondgebied zullen op een witte lijst komen te staan", zeggen de schepen en de burgemeester. "Bedrijven in de transportzone van Meer krijgen per definitie géén uitzondering. Als zij niet moeten leveren op ons grondgebied, moeten ze via de E19 rijden. Bussen en landbouwvoertuigen komen wel op de witte lijst."


Helemaal sluitend is het systeem nog niet. "Verkeer dat op de Loenhoutseweg komt, kan nog altijd een stukje door het centrum van Hoogstraten rijden om dan de Gelmelstraat in te draaien richting Merksplas en Turnhout", geven Haseldonckx en Rombouts toe. "Dat kunnen we pas volledig uitsluiten als de ringwegen van Brecht, Malle, Zoersel én Rijkevorsel volledig afgewerkt zijn en dat kan nog een tijdje (lees vele jaren, red.) duren."

Ook tegen criminaliteit

De camera's zullen bovendien nummerplaten lezen van gewone voertuigen. Ze vormen dus ook een extra hulpmiddel in de strijd tegen (grens)criminaliteit. Er zijn al gesprekken bezig binnen de politiezone om op termijn nog meer nummerplaatlezers te plaatsen.