Leg zwaar verkeer aan banden

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN HOOGSTRATEN

Zwaar verkeer rijdt door de dorpskern.
Ton Wiggenraad Zwaar verkeer rijdt door de dorpskern.
De dorpskernen van Hoogstraten, Wortel, Minderhout, Meer en Meerle kreunen al langer onder (zwaar) doorgaand verkeer. De stad belooft vrachtwagensluizen, maar is dat genoeg?

Volgens burgemeester Tinne Rombouts (CD&V) heeft de stad een duidelijk plan. "We maken momenteel volop werk van de eerste fase van noord naar zuid. In een tweede fase zal het doorgaand vrachtverkeer worden gebannen vanuit west naar oost en omgekeerd. Hierover zijn duidelijke afspraken gemaakt met de omliggende gemeenten en provincie Antwerpen. Voorwaarde is de realisatie van de heraanleg en opwaardering van de Houtelweg in Rijkevorsel, gekoppeld aan de randweg rond Rijkevorsel."


N-VA pleit voor een ring rond Hoogstraten, Meer en Minderhout. Marc Van Aperen van Hoogstraten Leeft pleit voor een globaal verkeersplan. "Zo willen we de mogelijkheden onderzoeken om het knelpunt Loenhoutseweg-Lodewijk De Konincklaan op te lossen met een rondpunt. Het ophalen van huisvuil en het beleveren van handelszaken moeten we ook mijden tijdens de spitsuren. Eventueel moet er een avond- en nachtophaling van huisvuil komen."


Maarten Leemans van Anders is duidelijk. "Zolang een ontsluiting via de Houtelweg in Rijkevorsel en een omleidingsweg in Rijkevorsel niet gerealiseerd worden, zullen de maatregelen om het zwaar verkeer uit onze centra te weren slechts een pleister op een houten been zijn. Er zal dus nog steeds veel vrachtverkeer zijn omdat er geen andere oplossing is. Hoogstraten zal dus zelf moeten werken aan een plan om niet enkel het vrachtverkeer, maar alle doorgaand verkeer door al onze dorpskernen te beperken. Daarom willen we werk maken van een nieuw en compleet mobiliteitsplan. (VTT)