Bedrijven komen op witte lijst vrachtwagensluizen

Stad en politie maken dit jaar werk van vrachtwagensluizen die doorgaand zwaar vrachtverkeer uit de dorpskernen moeten weren. Hoogstraatse bedrijven komen op de witte lijst. Schepen Marc Haseldonckx geeft wel toe dat het systeem niet helemaal sluitend is.

Het stadsbestuur wil de vele honderden vrachtwagens weren die dagelijks door Hoogstraten en Meer, Meerle, Minderhout en Wortel denderen en die er eigenlijk niet thuishoren, maar de lokale wegen gebruiken om van de E19 naar de E34 te rijden. Vrachtwagens die niet moeten laden of lossen in Hoogstraten en die na de plaatsing en de activatie van de sluizen toch nog door de dorpskernen rijden, krijgen automatisch een boete. "Onze Hoogstraatse bedrijven én hun vervoersmiddelen nemen we op in een witte lijst, want zij mogen natuurlijk niet beknot worden in hun mobiliteit", zegt schepen Marc Haseldonckx (CD&V).


De drie camera's komen op de Vrijheid (ter hoogte van café Kokomo City), in Meerle (Groot Eyssel) en aan de John Lijsenstraat in Meer. De camera's werken met een hoogtezoeker. Elke vrachtwagen wordt geregistreerd bij het passeren van een van de sluizen en wordt opnieuw geregistreerd als hij voorbij de volgende sluis rijdt. Is die tijdspanne te kort om ook te laden en/of te lossen, dan volgt een boete.


"Van noord naar zuid is dit normaal een sluitend systeem", vervolgt Marc Haseldonckx. "Van west naar oost (vanuit Nederland, bijvoorbeeld) nog niet helemaal. Daarvoor hebben we nog ringwegen nodig in Malle, Zoersel en Rijkevorsel. Die zijn er nog niet. Zodra we merken dat er sluiproutes ontstaan, zullen strenge controles volgen." (VTT)