"Werken op Ring vorderen te traag"

BURGEMEESTER VANDENPUT IS EXTRA FILES MEER DAN BEU

Een beeld van de files op de Ring, gisteren in de avondspits.
Lukas Een beeld van de files op de Ring, gisteren in de avondspits.
"Deze werken zijn nodig, maar de trage uitvoering isoleert de Druivenstreek en brengt nog meer sluipverkeer met zich mee." Dat zegt Tim Vandenput, burgemeester van Hoeilaart, over de werken op de Ring tussen Sint-Stevens-Woluwe en Tervuren. Die zijn intussen drie weken ver, net als het bijhorende fileleed.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) startte op 12 juni met het onderhoud van het wegdek op de Brusselse Ring tussen Sint-Stevens-Woluwe en de Vierarmentunnel in Tervuren. Drie weken en heel wat tandengeknars in de files later trekt de Hoeilaartse burgemeester Tim Vandenput (Open Vld) aan de alarmbel. "Door die langdurige werken staan er op de Ring en de E411 nog langere files", klaagt hij aan. "Hierdoor krijgen de gemeenten Tervuren, Overijse en Hoeilaart nog meer sluipverkeer te slikken. En ook de aangrenzende gemeenten in Waals-Brabant ondervinden overlast. Door die extra files wordt de regio van Wezembeek-Oppem, Kraainem, Tervuren, Overijse en Hoeilaart verkeerstechnisch geïsoleerd van de rest van Vlaanderen. Veel inwoners van de Druivenstreek klagen hier dagelijks over, net als inwoners van Kraainem, Wezembeek-Oppem en zelfs Sterrebeek."


Vorige week schreef de burgemeester een brief naar Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), waarin hij meteen ook een oplossing voorstelde. "Zulke werken moeten in de toekomst ook 's nachts en op zon- en feestdagen uitgevoerd worden", meent Vandenput. "Zo kunnen ze sneller voltooid worden, en blijft de impact ervan op onze gemeenten en het milieu beperkter."

Baert Marc

Slecht voor milieu

De vele voertuigen die vast komen te zitten in de lange files brengen volgens Vandenput dan ook onnodig veel uitstoot van fijn stof en CO2 met zich mee. "Als de uitvoeringstermijn drastisch ingekort kan worden, dan is dat ook beter voor het milieu. In China voeren zo zo'n werken uit in één week. En in Duitsland wordt 's nachts doorgewerkt om wegenwerken zo snel mogelijk klaar te hebben. Dit moet ook in België kunnen - ook als dit iets meer kost."


"In tegenstelling tot de beweringen wordt er wel degelijk 's nachts gewerkt", weerlegt Jeroen Tiebout, woordvoerder van minister Weyts. "Voor deze werken werden vijftig kalenderdagen gepland, wat neerkomt op een uitvoeringstermijn van 35 werkdagen. Dat is heel krap, gezien de uit te voeren opdracht. De heer Vandenput lijkt weinig vertrouwd met asfalterings- en betonneringswerken op autosnelwegen. Naast de nodige freeswerken waren er ook vrij arbeidsintensieve herstellingswerken aan het onderliggende beton gepland. Zo moest er bijvoorbeeld op een tiental locaties beton manueel uitgebroken en hersteld worden. In deze periode moest dus ook rekening gehouden worden met de uitharding van dat beton. En voorts was er ook nog heel wat ander manueel werk."


"Het valt te betreuren dat de burgemeester dergelijke uitspraken doet, zonder ook maar enig contact te hebben gezocht met onze administratie", vervolgt Tiebout. "Volgens de planning zullen de werken begin augustus afgelopen zijn. Indien er bijkomende vragen of opmerkingen zijn, mag burgemeester Vandenput steeds deelnemen aan de volgende werfvergadering..."