Mislukte raid op vliegvelden Bevekom en Meldert 75 jaar geleden

Eddy Stad en Pieter Abts op een betonnen aviole van het oude vliegveld
Christian Hennuy Eddy Stad en Pieter Abts op een betonnen aviole van het oude vliegveld
Op nieuwjaarsdag 1 januari 1945 na de bevrijding, exact 75 jaar geleden, viel de Duitse Luftwaffe voor het laatst massaal vliegvelden in België en Nederland aan. De eenheid JG4 diende Le Culot en Les Burettes, zeg maar de vliegvelden van Bevekom en Meldert te bombarderen maar ze raakte boven de Ardennen de richting kwijt. Het vliegveld van Meldert strekte zich uit over het grondgebied van Honsem, Opvelp, Meldert en Bevekom. Daar zijn nog altijd relicten van te vinden.

In de literatuur wordt naar het vliegveld van Meldert  verwezen als Les Burettes. De Luftwaffe verbleef er tot 26 mei 1940 maar koos voor de uitbouw van Le Culot in La Bruyère (Bevekom). Les Burettes bleef in gebruik als schijnvliegveld, maar door de zware geallieerde bombardementen op Le Culot kwam Les Burettes, ook wel Le Culot- Oost genoemd, weer op het voorplan als satellietvliegveld. De Amerikaanse USAAF verbleef op het vliegveld aan het einde van de oorlog. In totaal moesten een 18-tal Duitse vliegtuigen Le Culot bombarderen, maar gelukkig raakten de Duitse piloten op 1 januari 1945 de weg kwijt en kwamen er geen bombardementen meer. Een aantal van hun vliegtuigen werden neergehaald. In februari 1946 werd de status als vliegveld voor Meldert definitief opgeheven en werden de landbouwactiviteiten hervat.

Een vliegtuig in een 'aviole' tijdens de oorlog in Honsem (archief Stas)
Repro HCH Een vliegtuig in een 'aviole' tijdens de oorlog in Honsem (archief Stas)

“Het vliegveld Les Burettes was oorspronkelijk volledig in gras aangelegd, maar de Duitsers namen het over in 1940 en goten betonnen taxibanen: oorlogsbeton, gewoon op de grond zonder funderingen. In de loop der jaren zijn wel stukken van de taxibanen verdwenen, maar andere stukken blijven over, evenals enkele ‘avioles’, open bunkers waar vroeger de vliegtuigen werden gestald. Eind 1944 stonden in Meldert verkenningsvliegtuigen, voor zowel tactische vluchten als fotografische verkenning, geparkeerd op die zogenaamde ‘avioles’, open bunkers zodat bij een nabije ontploffing de vliegtuigen niet door de druk verpletterd werden. De bunkers liggen vooral op grondgebied Willebringen”, zo vertelde ons Eddy Stas van Natuurpunt, gepassioneerd door WOII.

De vliegtuigen stonden in open avioles en werden afgedekt met camouflagenetten (Fotoarchief Stas)
Repro HCH De vliegtuigen stonden in open avioles en werden afgedekt met camouflagenetten (Fotoarchief Stas)

In het kader van de ruilverkaveling Willebringen wordt de taxibaan, parallel aan de Stenenkruisweg, in ere hersteld. Ook voor de natuur zijn deze oorlogsrelicten belangrijk. “Door de betonnen stroken die niet omgeploegd konden worden zijn er op dit open plateau verschillende bosjes ontstaan. Het bewaren van de relicten van het vliegveld is belangrijk om die bosjes met elkaar te verbinden, want nu blijft het teveel open veld voor gorzen en kiekendieven. Door het bewaren van deze oorlogsrelicten worden dus zowel erfgoed als natuur gediend” zo vertelde ons Pieter Abts van Natuurpunt.




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.