HLN kiest Hét Streekproduct 2019: “We willen weer authenticiteit op tafel”

Stem op jouw favoriete streekproduct via de gratis HLN-app

Luc Bellings proeft streekproducten in de keuken van zijn restaurant De Vork in Hasselt.
Mine Dalemans Luc Bellings proeft streekproducten in de keuken van zijn restaurant De Vork in Hasselt.
In september neemt Het Laatste Nieuws je mee op een culinaire ontdekkingstocht door Vlaanderen. Van potjesvlees uit West-Vlaanderen tot Limburgse bakkemoezevlaai: elke regio in Vlaanderen heeft zijn eigen aanbod aan traditionele streekproducten. In onze krant lees je het verhaal achter die streekproducten en ontdek je de favorieten van sterrenchef Luc Bellings, biersommelier Sofie Vanrafelghem en de jury van Bake Off Vlaanderen. "Streekproducten, da's nog echt durven gooien met harde smaken", zegt Bellings. "Het is tijd om die smaken opnieuw te leren kennen."

Streekproducten zijn populairder dan ooit en steeds meer consumenten hechten belang aan het koken met producten waarmee ze zich kunnen vereenzelvigen. Geen industrieel-geproduceerde grootkeuken, maar producten met een eigen verhaal.

Stijgende interesse

"Het verhaal van de streekproducten sluit goed aan bij de vraag naar korte-keten-voedsel, kwaliteit en authenticiteit", vertelt Jo Van Caenegem van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). "Sinds 2003 geven we met VLAM erkenningen aan traditionele streekproducten en de interesse hiervoor stijgt elk jaar, bij jong en oud. Dat geldt voor alle types van streekproducten: drank, vlees, vis, zuivel, groenten, fruit en zoetigheden."

Biersommelier en liefhebber van streekbieren Sofie Vanrafelghem met een aantal bieren die het label 'streekproduct' dragen.
Geert De Rycke Biersommelier en liefhebber van streekbieren Sofie Vanrafelghem met een aantal bieren die het label 'streekproduct' dragen.

Verhaal achter product

Meer dan ooit zijn mensen geïnteresseerd in het verhaal achter de producten die ze op hun bord of in hun glas krijgen. Dat merkt ook biersommelier Sofie Vanrafelghem: "Mensen houden van verhalen. Wie zijn de mensen achter een product, waar wordt een product gemaakt en wat valt er nog meer over het product te ontdekken? De achtergrond van een product, daar zijn mensen steeds meer mee bezig. Vroeger stonden ze daar veel minder bij stil", weet de biersommelier.

Erkenning

"Bij streekbieren merk je die tendens ook heel hard: welke streek herbergt welk streekbiertje? Het is onze nationale trots, hé. Mensen linken soms zelfs een uitstap aan de ontdekking van een streekbiertje, via een brouwerijbezoek bijvoorbeeld", gaat Vanrafelghem verder.

Sinds 2003 is VLAM actief bezig met het labelen van producten tot 'traditioneel streekproduct', als reactie op producenten die termen als 'traditioneel', 'ambachtelijk' of 'artisanaal' te pas en te onpas gebruiken. "Met het label van VLAM ben je zeker: alle door ons erkende producten zijn aan een kwaliteitscontrole onderworpen", verzekert Jo. "Producenten die erkenning willen, moeten aan vijf criteria beantwoorden. Zo moeten de producten onder andere op ambachtelijk wijze bereid zijn, met grondstoffen uit de streek en moeten ze al minstens 25 jaar bestaan."

Stem op jouw favoriet!

Iets minder dan 150 streekproducten zullen in de komende weken in een wedstrijd van Het Laatste Nieuws meedingen naar de titel van 'Hét Streekproduct 2019'. Stemmen op jouw favoriet kan vanaf zaterdag via de HLN-app, die je gratis kan downloaden voor iOS of Android. Alle info over deze wedstrijd vind je hier.