Rondweg N42 in Sint-Lievens-Esse: stedenbouwkundige vergunning is afgeleverd

De bouwvergunning voor de rechttrekking van de N42 is eindelijk afgeleverd.
Frank Eeckhout De bouwvergunning voor de rechttrekking van de N42 is eindelijk afgeleverd.
Met het afleveren van de stedebouwkundige vergunning kunnen de werken voor de rechttrekking van de N42 tussen Godveerdegem en Steenhuize-Wijnhuize eindelijk aanvangen. “We kunnen de aanbestedingsprocedure afronden en het archeologisch onderzoek, dat de werken voorafgaat, starten", laat Agentschap Wegen en Verkeer weten.

Op een infomarkt vorige maand in de Wattenfabriek in Herzele liet het Agentschap Wegen en Verkeer al even in zijn kaarten kijken. ““De werken zijn al gegund. De aannemer wacht nu enkel nog op de omgevingsvergunning", liet woordvoerder Sylvie Syryn toen optekenen. Een maand later zorgt de provincie met de aflevering van de stedenbouwkundige vergunning dat de werken ook effectief kunnen starten. Er lijkt dus een einde te komen aan 40 jaar getouwtrek van voor- en tegenstanders van de rondweg. 

“Tussen de rotonde en witte brug (locatie huidige flitspaal) leggen we de N42 opnieuw aan op het bestaande tracé. De N42 zal één rijstrook in elke richting tellen met twee ventwegen. Deze ventwegen zullen dienen als lokale ontsluitingswegen voor de bedrijven en woningen langs de N42. De zuidelijke ventweg sluit ter hoogte van de witte brug aan op de huidige gewestweg die na de aanleg van de nieuwe rondweg een lokale weg wordt”, legt Sylvie Syryn uit. Tussen de witte brug en Ascoop wordt de weg aangelegd op een nieuw tracé. “Deze nieuwe N42 zal één rijstrook tellen in elke richting. Om de doorstroming op deze weg zo veel mogelijk te bevorderen, zal men de N42 enkel aan de Schipstraat kunnen op- en afrijden. De nieuwe N42 zal onder de Schipstraat door lopen. De brug in de Schipstraat is hiervoor al gebouwd.”

Langs de oostzijde van de nieuwe N42 komt tussen Vossenhoek en de Gentweg (N42b) een ventweg voor fietsers, voetgangers en tractoren. Langs de westzijde komt een korte ventweg, ook voor fietsers, voetgangers en tractoren, die de beide takken van de Vossenhoek verbindt. “Fietsers en voetgangers kunnen onmiddellijk na de werken gebruik maken van het dubbelrichtingsfietspad en de N42b, die na de werken een rustige, lokale, doodlopende weg zal zijn. Daarnaast hebben we gekeken waar er nog ontbrekende schakels zijn voor de zwakke weggebruiker. Daar plannen we een volledig nieuw fiets- en voetpadennetwerk zodat de dorpskernen van Steenhuize-Wuinhuize en Sint-Lievens-Esse via zeer korte fietsvriendelijke routes met elkaar verbonden blijven. En er worden tunnels en oversteekplaatsen voorzien voor amfibieën en zoogdieren”, zegt Syryn.

Aktiekomitee N42, vzw ’t Uilekot, vzw Climaxi en vzw Fietscampagne schreven begin deze maand nog een open brief naar Administratie Wegen en Verkeer en de politieke verantwoordelijken. “We willen er u op wijzen dat wij ons het recht voorbehouden om het volledige herstel van de oorspronkelijke toestand te eisen voor de rechtbank, indien u de werken voorbarig lanceert, zonder afwachting van de resultaten van lopende en mogelijk toekomstige procedures”, schreven ze. “Wij brengen alvast onze advocaten op de hoogte van dit nieuws en geven hen bij deze de opdracht de situatie van nabij in het oog te houden.”

Tussen de rotonde en de Witte Brug wordt de N42 heraangelegd op het bestaande trace.
@Agentschap Wegen en Verkeer Tussen de rotonde en de Witte Brug wordt de N42 heraangelegd op het bestaande trace.



2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Freddy De Schuiteneer

    Eindelijk komt er schot in deze zaak die al veel te lang aansleept. Vlaanderen werd een oord waar iedereen die negatief ingesteld is kan in beroep gaan en alles nodeloos kan vertragen. Geraardsbergen heeft nood aan ontsluiting en deze weg is er onderdeel van.

  • Johan Bauwens

    Hoelang zal dit nog duren?Het heeft al meer aan dossierkosten en gerechtelijke procedures gekost,en wie betaalt dit allemaal?