Bouwaanvraag voor rondweg N42

NA BIJNA VEERTIG JAAR VOORBEREIDING EN PROCEDURESLAGEN IS HET ZOVER

Sindy en Filip schrokken zich een hoedje toen ook in de Schipstraat, waar de N42 onder de straat door zou komen, de bouwaanvragen verschenen.
Foto Koen Moreau Sindy en Filip schrokken zich een hoedje toen ook in de Schipstraat, waar de N42 onder de straat door zou komen, de bouwaanvragen verschenen.
De Vlaamse Overheid heeft een officiële bouwaanvraag ingediend voor het bouwen van een rondweg voor de smalle N42 in Sint-Lievens-Esse en Steenhuize. Vlak voor de zomer werd ook al de vrederechter ingeschakeld. "Onbehoorlijk bestuur en puur machtsmisbruik", luidt het bij tegenstanders. "Eindelijk stopt het getalm", reageren voorstanders.

Na bijna 40 jaar voorbereidingen en tal van procedureslagen kiest de Vlaamse Overheid voor de vlucht vooruit in het bijzonder moeilijke dossier over de rondweg rond het smalle en kronkelige deel van van de N42 op het grondgebied van Godveerdegem, Sint-Lievens-Esse en Steenhuize tussen Zottegem en Geraardsbergen. Langs de kant van de weg werden net de eerste borden geplaatst waarop de bouwaanvraag wordt aangekondigd. "Sinds vrijdag loopt het openbaar onderzoek in Herzele en woensdag start het in Zottegem", weet Sylvie Syryn van het Agentschap Wegen en Verkeer. Door die aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning anticipeert de Vlaamse Overheid op een snelle afhandeling van de onteigeningen. "We hopen die via het vredegerecht eind dit jaar af te ronden", luidt het. Die onteigeningen zijn omstreden en een manoeuvre omdat daardoor eerdere klachten van tegenstanders bij de Raad van State komen te vervallen en niets de verdere ontwikkeling nog in de weg staat. "We houden rekening met een verplicht archeologisch onderzoek, maar hopen in 2018 de werken te kunnen aanvatten", klinkt het zeer ambitieus.

Actiecomité

Tegenstanders reageren furieus. "De uitspraak van de vrederechter valt pas op 2 oktober, maar daarop wil men duidelijk niet wachten. Die bouwaanvragen zien hangen was serieus schrikken", vertelt Sindy De Vleeschouwer uit de Schipstraat die zich verzet tegen een onteigening. "We wonen in een rustige straat, maar zouden de N42 op vijftig meter van onze deur krijgen." De werkwijze zet dan ook kwaad bloed. "Onbehoorlijk bestuur en puur machtsmisbruik", reageert Herzeels gemeenteraadslid Filip De Bodt (Leef!) in naam van het actiecomité N42. Hij roept dan ook op om massaal bezwaren in te dienen. De geldigheid van de bevraging uit 2001, het milieueffectenrapport uit 2006 en de motivatie over het aantal ongevallen en files stelt hij eveneens in vraag. "Bovendien vrezen we extra verkeer tussen Nederland en Frankrijk aan te trekken die via de Westerscheldetunnel en de vernieuwde R4 de ring van Antwerpen zullen ontwijken. Ook het risico op grondverschuivingen en de impact voor de omwonenden en natuur wordt genegeerd."

Ongevallen

Voorstanders reageren dan weer enthousiast. "Goed nieuws dat er niet langer getalmd wordt. Hier in de buurt gebeuren nogal wat ongevallen met blikschade", reageert buurtbewoner Tom Baele. Fons Wauters van Streekoverleg is eveneens tevreden. "Begin dit jaar hebben de verschillende burgemeesters van de aanpalende gemeenten nogmaals de intentie ondertekend om na het aanpakken van het traject tussen Wetteren en Herzele ook dit dossier vooruit te helpen. Het economisch belang is dan ook groot en alle onderzoeken en bevragingen wijze op de gunstige gevolgen en brede steun voor deze ingreep", stelt die. De kans dat voor- en tegenstanders elkaar zullen vinden, lijkt voorlopig veraf waardoor het risico op nieuwe procedureslagen groot blijft. "Dit wordt een finale krachtmeting en indien nodig is er nog de Raad van State."