Trajectcontrole? Liever blokje om

NEGENBUNDERSTRAAT KRIJGT PER DAG NOG EENS 200 EXTRA VOERTUIGEN TE SLIKKEN

Bewoner Marcel Domine in de Negenbunderstraat, de favoriete uitwijkmogelijkheid voor wie de trajectcontrole in de Joseph Van Den Bosschestraat wil ontwijken.
Foto Mozkito Bewoner Marcel Domine in de Negenbunderstraat, de favoriete uitwijkmogelijkheid voor wie de trajectcontrole in de Joseph Van Den Bosschestraat wil ontwijken.
Sinds de invoering van trajectcontrole in de Joseph Van Den Bosschestraat slikt de Negenbunderstraat per dag tot tweehonderd extra voertuigen. Het gaat om bestuurders die de camera's liever ontwijken, al wil dat niet zeggen dat die hun nut niet bewijzen. In oktober werden immers al 1.115 hardrijders geflitst.

Wil je hardrijders consequent de dreiging van een pv laten voelen, dan is trajectcontrole tegenwoordig de eerste keuze. Maar het systeem heeft soms ook zo z'n nadelen, zoals in Lennik. Uit metingen blijkt dat op dagelijkse basis zo'n tweehonderd bestuurders liever een blokje omrijden dan de Joseph Van Den Bosschestraat - waar de Lennikse trajectcontrole zich bevindt - te gebruiken. En dat blokje om, dat brengt hen naar de Negenbunderstraat.


Het probleem is dat die Negenbunderstraat in vergelijking met enkele jaren geleden al zevenhonderd extra voertuigen per dag te slikken kreeg. Dat is het gevolg van nieuwe verkeerslichten op het kruispunt met de Edingsesteenweg. Dankzij die verkeerslichten kan je de steenweg veiliger oprijden via de Negenbunderstraat dan via de Joseph Van Den Bosschestraat. Resultaat: de Negenbunderstraat slikt dagelijks negenhonderd voertuigen die vroeger in de Van Den Bosschestraat bleven. "Dat zien en voelen we", zegt bewoner Marcel Domine. "Op het einde van de schooldag staan ze tot aan mijn deur aan te schuiven voor de verkeerslichten. De afstelling daarvan moet beter, want nu kunnen er misschien drie wagens per keer door. Maar ze rijden hier ook te snel, waardoor de asverschuivingen al meermaals aan gort gingen. Het is hier nu echt wel gevaarlijker."


Het goede nieuws? De trajectcontrole levert resultaat op. "In de Joseph Van Den Bosschestraat hebben we vorige maand 1.115 weggebruikers geflitst, waarvan er 844 richting Gooik reden", zegt Marc Hellinckx, korpschef van de zone Pajottenland. "Op de Assesteenweg in Kokejane (waar de tweede trajectcontrole van de politiezone zich bevindt, red.) stond de teller op 83 voertuigen. Dat grote verschil heeft vermoedelijk te maken met het feit dat voertuigen in Kokejane al moeten afremmen door de rotonde. Wie daar geflitst wordt, haalt dus echt wel hoge snelheden."

Slimme camera's

De politiezone plaatste voorts enkele ANPR-camera's, die 'verdachte' nummerplaten kunnen herkennen. Die staan ter hoogte van de trajectcontroles, met nog een derde exemplaar aan het kruispunt Eizeringen. "Samen leverden die vorige maand 721 'hits' op", weet Hellinckx. "Het ging onder meer om 498 voertuigen die niet gekeurd waren. We hebben ook een aanhangwagendief kunnen klissen, een ongeval met vluchtmisdrijf opgehelderd en informatie kunnen toevoegen aan een dossier over sociale fraude. Ook die camera's werpen dus hun vruchten af."