Sp.a Herent haalt uit naar plannen voor lage emissiezone: “Asociaal en eigenlijk te gek voor woorden”

sp.a Herent pleit voor een betere fietsinfrastructuur in Herent om het aantal wagens in de gemeente te verminderen.
Vertommen sp.a Herent pleit voor een betere fietsinfrastructuur in Herent om het aantal wagens in de gemeente te verminderen.
Herent investeert 50.000 euro om te onderzoeken of een lage emissiezone zinvol zou zijn in de gemeente, maar de meerderheid krijgt geen applaus van oppositiepartij sp.a. Volgens gemeenteraadslid Griet Lissens treft de maatregel vooral minder kapitaalkrachtige inwoners. “Wie echt iets aan de luchtvervuiling wil doen, pakt beter het sluipverkeer aan”, klinkt het kritisch.

De gemeente wil op termijn een lage-emissiezone worden en het gemeentebestuur heeft 50.000 euro vrijgemaakt om hiervoor een studie te laten uitvoeren. De meerderheid met N-VA, CD&V en Open Vld in de rangen wil hiermee een duidelijk signaal geven. “We willen als gemeentebestuur aantonen dat je niet hoeft te wachten op hogere overheden om de eerste stappen te zetten. We laten in 2020 een studie uitvoeren die de impact zal meten van het wagenpark in Herent en ook toont wat de gunstige effecten zijn op lange en korte termijn”, liet schepen van Mobiliteit Maarten Forceville (CD&V) eerder deze week optekenen. Forceville riep andere gemeentebesturen meteen ook op om het voorbeeld van Herent te volgen. In Leuven is schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) alvast geen voorstander van een lage emissiezone op gemeentelijk niveau. Hij liet al weten dat Leuven het houdt bij het ingevoerde circulatieplan en dat er pas sprake kan zijn van een lage emissiezone als die door de hogere overheid wordt ingevoerd. Op die manier gelden overal dezelfde regels en weten automobilisten perfect waar ze aan toe zijn in heel Vlaanderen, België of zelfs heel Europa.

Wie noodgedwongen met een oudere auto rijdt, betaalt de rekening. Op die manier wordt de LEZ een belasting op armoede, een transfer van arm naar rijk

Gemeenteraadslid Griet Lissens (sp.a Herent)
Griet Lissens (sp.a) vindt dat het gemeentebestuur beter zou investeren in de problematiek van sluipverkeer.
Vertommen Griet Lissens (sp.a) vindt dat het gemeentebestuur beter zou investeren in de problematiek van sluipverkeer.

In Herent krijgt de meerderheid ook tegenwind van oppositiepartij sp.a over de invoering van een lage emissiezone (LEZ). “Een LEZ treft vooral de minder kapitaalkrachtige Herentenaars, zonder een oplossing te bieden voor het milieu- en mobiliteitsvraagstuk”, stelt gemeenteraadslid Griet Lissens. “Een LEZ in Herent is eigenlijk te gek voor woorden. De voorziene 50.000 euro voor de studie had men beter in de aanpak van sluipverkeer geïnvesteerd. Bovendien heeft zo’n lage emissiezone asociale neveneffecten. Wie geen geld heeft om een nieuwe wagen te kopen en noodgedwongen met een oudere auto rijdt, betaalt immers de rekening. Dat is voor ons de omgekeerde wereld. Op die manier wordt de LEZ een belasting op armoede, een transfer van arm naar rijk. Het gemeentebestuur zou ook werk moeten maken van een betere fietsmobiliteit. Voetgangers en fietsers moeten centraal worden gesteld in de dorpskern. Daar is daarentegen niets van terug te vinden in de plannen van de meerderheid.”

Gewestwegen

Het blijft de vraag welke rol de twee drukke steenwegen - de grootste vervuilers in Herent - zouden spelen in een toekomstige lage emissiezone. Dat zijn namelijk gewestwegen. Volgens Griet Lissens Herent is het zo goed als onmogelijk om die mee op te nemen in een LEZ op Herents grondgebied. “De Brusselsesteenweg en de Mechelsesteenweg veroorzaken de grootste vervuiling maar het is zeer twijfelachtig of die onderdeel van de LEZ zouden kunnen zijn. Een LEZ voor de andere wegen in Herent is niet meer dan een doekje voor het bloeden.” Het gemeentebestuur van Herent wacht alvast eerst de resultaten af van de studie. Begin 2021 moet duidelijk worden of de lage emissiezone er komt. 




5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • philippe van soest

    Heel typerend voor het beleid in Herent. Compleet incompetent bestuur...

  • eddie vanlaethem

    In plaats van 50000€ weg te gooien aan een doelloos onderzoek kan dat geld beter gebruikt worden om echte maatregen te treffen. Plant voor dat bedrag gvd bomen en maak het dorpsplein verkeersvrij. Dat zijn positieve maatregelen.

  • Tom Wauters

    Zonet even gebeld met Forceville. De studie kost maar 50000 euro en dat is een peulschil volgens hem. De lucht is proper in Herent maar om zeker te zijn toch even laten checken door studiebureel. Volgens hem is een LEZ niet nodig maar voor 50000 euro kan een mens niet sukkelen. Hopelijk beseffen de mensen hier op wat ze stemmen. Waanzin ten top.

  • Jurgen Vangeel

    Rotterdam laat oude diesels terug binnen vanaf 2020..de luchtkwaliteit is er niet op gebeterd. Het heeft dus niet gewerkt die diesels weren.. Hier lopen ze weer achter. Ik blijf rustig verder bollen met mijn diesel.. Lez of nie..

  • Jurgen Antonneau

    Vraag me af of we niet beter een ingangsexamen voor politici zouden moeten invoeren!