‘Pease return me’: pijnlijke tikfout op vele tienduizenden herbruikbare festivalbekers AB Inbev

De herbruikbare bekers van Jupiler.
Vertommen De herbruikbare bekers van Jupiler.
Er is een pijnlijke taalfout geslopen in vele tienduizenden herbruikbare bekers die AB Inbev dezer dagen verdeelt. Op de eerste 30.000 exemplaren die geleverd werden aan festival Wild in ‘t park in Herent stond ‘Pease return me’ te lezen in plaats van ‘Please return me’. “Best grappig, al denk ik niet dat het de festivalganger zal opvallen”, aldus organisator Pieter Taccoen. 

Het initiatief - 18 miljoen wegwerpbekers vervangen door 660.000 herbruikbare - kadert in de duurzaamheidsdoelstellingen van AB InBev. Uiteindelijk wil de brouwer voor honderd procent van haar producten herbruikbare of voor het merendeel gerecycleerde verpakking gebruiken tegen 2025. De exemplaren die in Herent werden geleverd passeren tegen best wel nog eens door de spellingcontrole. 

Op de beker zelf moet er ‘Please return me’ staan, door een typfout staat er ‘Pease return me’ op. “Dat maakt het wel grappig. Wij hadden dat zelf relatief snel gezien, ik vraag me af of het de festivalganger zelf wel zal opvallen”, vraagt Taccoen zich luidop af. “De typfout bleef beperkt tot de eerste batch van enkele tienduizenden bekers, de rest is correct gedrukt," aldus Laure Stuyck, woordvoerder van AB Inbev. “Die fout ontsnapte deels aan onze controle. Het is positief dat mensen onze typfout leuk vinden, maar als ze die bekers willen verzamelen dan gaat dat in tegen ons duurzaamheidsverhaal. Anders kunnen we geen achtien miljoen wegwerpbekers vervangen door 660.000 herbruikbare. Het moet meermaals gebruikt worden om effect te hebben. Er moet een gedragsverandering komen zodat onze ecologische voetafdruk kleiner kan worden”, wist Stuyck nog te vertellen.  

Illustratiebeeld Milow
Vertommen Illustratiebeeld Milow

Voor de slotdag zijn er trouwens nog tickets te koop voor vanavond, Leuvenaar Milow is de grootste naam.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • michel Bultinck

    Goedkope reclamestunt van Jupiler: 't moet niet altijd veel kosten hé