"Het huidige aanbod is te pover"

BURGERS STELLEN NIEUWE BUSLIJN EN VERBETERING HUIDIGE LIJNEN VOOR

De Heistenaars zijn niet tevreden met de bediening van De Lijn.
Foto Legreve De Heistenaars zijn niet tevreden met de bediening van De Lijn.
Een nieuwe buslijn Herentals-Mechelen en een uitbreiding van de uren van buslijn 160. Daar pleiten de Heistenaars voor bij De Lijn. "Hier in Heist zijn we 'gesjareld' met de huidige busverbindingen, we willen een beter busaanbod in de regio", zeggen ze.

Vervoersmaatschappij De Lijn kwam in 2012 met de snoeischaar langs in Heist-op-den-Berg en sindsdien klagen Heistenaars, vooral in de zuidelijke kernen, steen en been over het povere busaanbod. Het burgerinitiatief 'Verkeersplatform Heist-op-den-Berg' probeert nu tot de redding te komen met een nota. "Van begin dit jaar tot juni hadden we contact met burgers, buschauffeurs, scholen, seniorenverenigingen en andere gemeentes en steden voor de opmaak van onze nota. We hebben ons op de huidige busbewegingen gebaseerd en hebben ons de vraag gesteld of deze wel inspelen op de behoeftes van de burgers", zegt Luk Vanden Poel van Verkeersplatform Heist-op-den-Berg.

Nieuwe lijn

"Heist-op-den-Berg is een economisch knooppunt, alleen is dat aan het aanbod van het openbaar vervoer niet te merken. In Heist zijn we echt gesjareld met de huidige busverbindingen. Behalve Hallaar en Itegem rijden er geen bussen tussen de andere kernen en het centrum of ze rijden alleen 's morgens en 's avonds."


De verlenging van buslijn 297 Heist-Lier Zevenbergen tot de tramterminus in Boechout en haltes in Booischot voor de buslijn 510 Geel-Mechelen zijn twee zaken die het Verkeersplatform in de nota heeft opgenomen.


Wat nog het meest in het oog springt, is een nieuwe buslijn tussen Herentals en Mechelen, die via Zonderschot, Heist-Goor, Schriek, Grasheide en Rijmenam langs het Imeldaziekenhuis in Bonheiden rijdt. "We hebben rekening gehouden met de belangrijke punten in onze regio, zoals de dorpskernen, scholen, culturele trekpleisters en ziekenhuizen. Een verbinding naar het Imeldaziekenhuis is een absolute meerwaarde voor de streek. We leggen de eindbestemming van deze nieuwe lijn aan het station van Mechelen. Zo zijn ook de Nekkerhal, de cinema en andere evenementen bereikbaar. Ook een herwerking van de lijn 160 tussen Heist en Aarschot en de verhoging naar uurfrequentie staat in onze nota. In het recente verleden is er fors bespaard op het aanbod van lijn 160. Nochtans heeft deze veel potentieel."


Het Verkeersplatform kreeg gisterenavond alvast de steun van het gemeentebestuur. "Het bestuur zal deze nota verdedigen bij de Vervoerregio Mechelen", reageert mobiliteitsschepen David Geerts (sp.a), die mee aan de kar trok van het platform.

Actie

Of ook De Lijn voorstander is van de nota, is nog maar de vraag. "Het zal wel moeten", vindt Vanden Poel. "We zijn over de gemeentegrenzen heen gaan kijken en hebben zoveel mogelijk betrokkenen gecontacteerd. Onze nota werd eind vorige maand naar Vervoerregio Mechelen gestuurd, maar we wachten nog op een antwoord. Als De Lijn en de Vervoerregio geen teken van leven geven, zijn we niet bang om actie te ondernemen. Voor een bevolkingsgroep als die van Heist is het busaanbod enorm belangrijk. Te belangrijk om zomaar over het hoofd te worden gezien."


De Lijn was gisteren niet bereikbaar voor commentaar.