Voetballen, wafels verkopen en iedereen aan de quiztafel: Sfeerlingenraad Don Bosco werkte hele maand rond Rode Neuzen Dag

De leerkrachten namen het in een partijtje voetbal op tegen de leerlingen. Die laatsten moesten in de verlengingen net de duimen leggen.
Don Bosco Hechtel De leerkrachten namen het in een partijtje voetbal op tegen de leerlingen. Die laatsten moesten in de verlengingen net de duimen leggen.
In Don Bosco Hechtel stond Rode Neuzen Dag hoog op het lijstje van de ‘sfeerlingenraad’. Vrijdag sluit de school af met een Rode Neuzen Quiz, waar zo’n zeventig ploegen aan deelnemen en waar het ingezamelde eindbedrag bekendgemaakt wordt. “We hopen aan zo’n 3.000 euro te komen!”

“Rode Neuzen Dag was één van de eerste agendapunten van onze eerste vergadering van de sfeerlingenraad. Alle leerlingen waren erg enthousiast, maar de vraag was natuurlijk wat we zouden doen. Daar hebben we een tijdje het hoofd over moeten breken, maar zo kwamen er wel heel wat acties en campagnes uit de bus.”

“Op donderdag 12 november was het zover: de eerste actie van de sfeerlingenraad. Het werd een wafelverkoop voor de derde graad, waarbij enkele zesdejaars hun middag opofferden om reclame te maken. Gewapend met klassenlijsten en veel goede moed liepen zij de overvolle hal van onze school in. Een hal vol leerlingen die graag een wafel bestelden om het goede doel te steunen.”

Eén van de acties: wafels verkopen aan hongerige tieners!
Don Bosco Hechtel Eén van de acties: wafels verkopen aan hongerige tieners!

“Donderdag bestellen, maandag ophalen. En dus stond die hal enkele dagen later alweer vol hongerige tieners, die maar wat graag een euro neertelden voor een lekkere wafel. Bijna driehonderd gingen over de toonbank, dus dan mogen we wel zeggen dat de actie geslaagd was.”

“Een volgende actie was niet gericht op het inzamelen van geld, maar had tot doel om de klassen te sensibiliseren rond mentale gezondheid en de leerlingen dichter bij elkaar te brengen. Het werd een escape room in de klas, waarbij teamwork het sleutelwoord was. Heel wat rebussen en gecodeerde berichten later werd de code gekraakt: ‘STEUN RODE NEUZEN DAG 2019!”

Don Bosco Hechtel

“Na ook nog een ‘goodieverkoop’ tijdens onze jaarlijkse eetdag, was het ook voor de leerkrachten tijd om zich in het zweet te werken. Letterlijk, want zij namen het in een voetbalwedstrijd op tegen de leerlingen. Wie de match wilde volgen, moest daar 50 cent veil voor hebben. En zo vulde de sporthal zich al snel met supporters — voor beide ploegen. Voor de aftrap gegeven kon worden, moest iedereen verzamelen voor foto’s en filmpjes. In het rood gekleed, om te laten zien dat Don Bosco Hechtel een echte Rode Neuzen-school is. De wedstrijd zelf bleef lang op een scoreloos gelijkspel steken, tot de leerkrachten in de verlenging dan toch het enige en dus winnende doelpunt maakten. Een schouwspel dat overigens 144 euro in het laatje bracht.”

Wie wafels wil verkopen, moet uiteraard reclame maken.
Don Bosco Hechtel Wie wafels wil verkopen, moet uiteraard reclame maken.

“Intussen is het tijd voor onze laatste actie: de grootste quiz ooit in Hechtel. Niet alleen leerlingen, maar ook ouders, vrienden en sympathisanten worden betrokken. Al na een week waren alle plaatsen bezet, goed voor zowat zeventig teams. Zij zullen het op vrijdag 29 november tegen elkaar opnemen. En dan onthullen we meteen ook de totaalopbrengst van al onze acties, waarbij we toch op zo’n 3.000 euro hopen af te klokken!”

Simon De Cock



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.