Nieuwe werkplaats NMBS Hasselt houdt treinen vanop afstand in het oog

Ook werken aan stations van Sint-Truiden, Lommel, Overpelt, Hamont, Leopoldsburg en Tongeren

Opening van de nieuwe werkplaats van de NMBS in Hasselt Dansers openden de hal
Mine Dalemans Opening van de nieuwe werkplaats van de NMBS in Hasselt Dansers openden de hal
In Hasselt is maandag de nieuwe 'tractiewerkplaats' van de NMBS geopend achter het station. In het gebouw van liefst 206 meter lang en 13 meter hoog, kunnen de treinen makkelijk binnen rijden, zonder dat de wagons afgekoppeld moeten worden. Met de nieuwe techniek van 'telemetrie' kunnen technici bovendien problemen al opsporen, terwijl de treinen nog ergens in het land rondrijden.

"Zeven jaar is er aan deze herstelplaats gewerkt," zegt ceo Sophie Dutordoir van de NMBS. "Dit gebouw heeft zo een 25 miljoen euro gekost, en het laat zien dat we Hasselt als uitvalsbasis nog steeds enorm belangrijk vinden. Meer dan 200 mensen zijn hier aan de slag. In de Limburgse hoofdplaats nemen wekelijks  40.000 mensen de trein. We zitten hier dus duidelijk op een belangrijke plek in ons spoorlandschap. Al die passagiers zullen trouwens mee profiteren van deze nieuwe werkplaats. Goed onderhouden treinen zijn immers voor iedereen comfortabeler. Ze laten ons toe stipter de dienstregeling te volgen. Hasselt is nu nog een van de eersten met een dergelijke nieuwe tractiewerkplaats, maar er komen er zeker nog meer bij in ons land."

De treinen zullen vooral 's avonds en 's nachts het langwerpige gebouw achter het station binnen rijden. Daar gaan 's nachts ploegen aan het werk om de toestellen tegen de ochtendspits weer aan het rollen te krijgen. De werkplaats in Hasselt is al voorzien voor het onderhoud van de nieuwe M6 dubbeldektrein. Maar ook treinen van op afstand in het oog houden is met telemetrie mogelijk. "Het gaat om een relatief nieuwe technologie die is ingebouwd in het nieuwe treinmaterieel", aldus woordvoerder Dimitri Temmerman van de NMBS. "Ze laat ons toe om technische problemen aan de trein van op afstand op te sporen. Het personeel in de werkplaats kan zo al tijdens de rit van een trein zien wat het probleem is, zodat alles kan worden voorbereid om de herstelling snel uit te voeten. Vandaag zijn 30 procent van onze treinen hiermee uitgerust, over vijf jaar moet dat al 80 procent zijn."

De 'oude werkplaats' achter het station van Hasselt blijft overigens ook nog steeds behouden. Die gaat de NMBS wel nog renoveren. Gelijktijdig met de opening van de nieuwe werkplek kondigde ceo Sophie Dutordoir maandag nog meer investeringen aan in Limburg. "De renovatie van het station in Hasselt is bijvoorbeeld begonnen. Dat was hoogdringend. Over vijf jaar zal het station van Hasselt klaar zijn. In Sint-Truiden gaan we de twee volgende jaren de perrons verhogen, en komen er  nieuwe schuilhuisjes en banken. In 2020 doen we dat ook voor de stations van Lommel, Overpelt en Hamont. In Tongeren en Leopoldsburg worden de parkings en de fietsenstallingen vernieuwd."

Opening van de nieuwe werkplaats van de NMBS in Hasselt
Mine Dalemans Opening van de nieuwe werkplaats van de NMBS in Hasselt
O pening van de nieuwe werkplaats van de NMBS in Hasselt
Mine Dalemans O pening van de nieuwe werkplaats van de NMBS in Hasselt
Opening van de nieuwe werkplaats van de NMBS in Hasselt CEO van de NMBS Sophie Dutordoir in gesprek met gouverneur Herman Reynders
Mine Dalemans Opening van de nieuwe werkplaats van de NMBS in Hasselt CEO van de NMBS Sophie Dutordoir in gesprek met gouverneur Herman Reynders
Opening van de nieuwe werkplaats van de NMBS in Hasselt
Mine Dalemans Opening van de nieuwe werkplaats van de NMBS in Hasselt



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Fred Fourgon

    Prachtig. En de nieuwe werkplaats oogt aan de buitenkant hetzelfde als een M6 dubbeldeks rijtuig. Goed gezien !